نهال گلابی پرتقالی 

یکی از جهانشمول ترین و خاص ترین انواع گلابی با ظاهری سیب مانند و گرد

خصوصیات درخت گلابی پرتقالی

نهال گلابی پرتقالی ، یکی از انواع بسیار خوب گلابی است. این رقم که یکی از جدیدترین  انواع گلابی است، شکلی مانند سیب  دارد و به گلابی پرتقالی مشهور است. این رقم که در بازارهای جهانی Forelle ، نامیده می شود، گوشتی خامه ای دارد و بر روی پوست آن لکه هایی سیاه رنگ دارد که در اکثر گلابی ها نیز وجود دارد؛ اما این لکه ها که بی شباهت به کک و مک نیست، در این رقم بسیار مشهود است.

نهال گلابی پرتقالی

از خصوصیات درخت گلابی پرتقالی ، می توان به کیفیت بسیار بالای آن اشاره نمود . این درخت ساقه هایی مقاوم و قوی دارد و میوه آن اندازه ای بین ۵ تا ۸ سانتی متر دارد. این رقم از برخی دیگر از انواع نهال گلابی، کمی گران تر است و علت آن هم بالا بودن کیفیت آن است. علاوه بر این خصیصه هایی مانند آبدار بودن گلابی پرتقالی ، معطر بودن و ظاهر زیبای آن ، از آن یکی از برترین نمونه های گلابی را به وجود آورده است.

این رقم یکی از انواع جهانی و بسیار محبوب در میان انواع گلابی، است. گوشت مربوب و ترد این گلابی، مزه ای بی نظیر به آن بخشیده است. این رقم از شهریور ماه تا حدود دی ماه در دسترس است و بهترین نوع بهره گیری از آن تازه خوری است؛ اما می توان با رعایت برخی موارد آن را بین ۳ تا ۵ ماه انبار نمود.

میزان باردهی

بسته به آب و هوا و خاک منطقه ، میزان باردهی نهال گلابی پرتقالی  می تواند کمتر یا بیشتر باشد و میزان آن متغیر است.

به عبارتی نهال گلابی پرتقالی ، باردهی متناسبی با آب و هوای منطقه کاشت خود دارد. اما به طور متوسط و معمول می توان گفت که هر هکتار  با حدود ۴۰۰ اصله درخت گلابی پرتقالی در آن باشد، می تواند ؛ با درختان بالغ و مثمر ، حدود ۴۵ تا ۵۵ تن باردهی داشته باشند.

البته همان گونه که عنوان گردید ، بسته به آب و هوا و خاک منطقه ، این میزان می تواند کمتر یا بیشتر باشد.

ارتفاع درخت

ارتفاع درخت بالغ گلابی پرتقالی ، مانند بسیاری دیگر از ارقام گلابی ، زیاد است. در صورتی که دستورالعمل های مهم پرورش این رقم گلابی؛ رعایت و اجرا گردد، ارتفاع آن می تواند به ۲۶ تا ۲۸ متر هم برسد. اما به طور معمول این رقم در بیشتر نقاط کشور، به ارتفاعی ۲۶ متری به طور متوسط، در دوران بلوغ خود برسد.

فواصل کاشت

بهترین فاصله کاشت برای نهال گلابی پرتقالی پایه بذری، ۴ در ۶ متر است . اما در صورت کاشت بذر می توان درختان را به صورت متراکم تری کاشت و فاصله درختان را به ۲ متر در ۳ متر، تقلیل داد.

درخت گلابی پرتقالی مانند انواع دیگر درخت گلابی ؛ نیاز به گرده افشان مناسب جهت باروری خود دارد. اما در مورد درختان گلابی و خصوصا گلابی پرتقالی ؛ بهتر است با توجه به دگربارور بودن این رقم، مانند اکثر قریب به اتفاق درختان گلابی ، از دو یا سه رقم گرده افشان بارور کننده متمایز بهره برد. از بهترین گرده افشان ها برای گلابی پرتقالی ، ارقامی نظیر گلابی بیروتی، و برخی دیگر از انواع ارقام با کیفیت گلابی هستند.

نیاز به آبیاری

در ابتدا باید گفت که برای آبیاری نهال گلابی پرتقالی  می توان از روش های متفاوتی جهت نگهداری آب مانند کرت بندی، غرقاب نمودن سنتی و یا استفاده از، روش های نوین آبیاری همچون آبیاری قطره ای ، و دیگر انواع مدرن سیستم های آبیاری، بهره گرفت و محدودیتی در این باره وجود ندارد.

میزان آبیاری نهال گلابی پرتقالی ، نیز مانند ثمر دهی و فواصل کاشت این درخت ، با توجه به فصول متفاوت سال متغیر است. اما گلابی پرتقالی در نوع خود یکی از مقاوم ترین انواع گلابی در برابر کم آبی ، می باشد. به عبارت دیگری می توان گفت، هر درخت پایه بذری گلابی پرتقالی ؛ در طول سال به رقمی حدود ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ متر مکعب نیاز دارد.

لذا می بایست ، در هر فصل مقدار لازم آن فصل را برای درخت در نظر گرفت. بهینه ترین حالت آبیاری نهال گلابی پرتقالی برای فصل بهار، ۲ لیتر ، برای تابستان ۳ لیتر و در فصول پاییز و زمستان متناسب با میزان بارندگی ، باید به آبیاری درخت ، اقدام نمود. به این معنا که اگر میزان بارندگی زیاد باشد ، نیازی به آبیاری درخت وجود ندارد و در غیر این صورت باید به آبیاری درخت پرداخت . اما به هر نحو، میزان آب جهت آبیاری گلابی پرتقالی در فصول سرد، کمتر از فصول گرم سال است.

شرایط محیط

یکی از اصلی ترین شرایطی که می بایست برای نهال گلابی پرتقالی ؛ فراهم نمود، آفتابگیر بودن محل درخت، است.  بهترین شرایط برای کاشت نهال گلابی پرتقالی ؛ کاشت آنها رو به نور خورشید ؛ است. از نکات مهم دیگر کاشت نهال گلابی پرتقالی در محیط هایی با آب و هوای معتدل، است توان تاب آوری و مقاومت این رقم در برابر سرما بین -۲۵ تا -۲۸ درجه سلسیوس و در برابر گرما ۳۶ تا ۳۸ درجه سانتی گراد می باشد.

تاریخ رسیدن میوه

زمان رسیدن میوه گلابی پرتقالی ، هنگامی است که این میوه رنگ سبز خود را به رنگ زرد کم رنگ تغییر می دهد. در بیشتر موارد بهترین زمان برداشت این رقم که از ارقام زود رس گلابی است انتهای شهریور تا پایان مهر ماه است.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    09120454526