نهال گیلاس صورتی لواسان یکی از مرغوب‌ترین نهال‌های گیلاس موجود در کشور می‌باشد که بدون شک یکی از اصلی‌ترین و بهترین انتخاب‌ها برای باغداران عزیز خواهد بود. باعث افتخار است که بگوییم این نهال گیلاس بومی و داخلی است و ساخت کشور ایران می‌باشد.

خصوصیات نهال گیلاس صورتی لواسان

نهال گیلاس صورتی لواسان یکی از نهال‌هایی است که مقاومت نسبتا خوبی در برابر سرما و گرمای شدید از خود نشان می‌دهد و به راحتی آسیب نمی‌بیند؛ میوه گیلاس صورتی تقریبا قلبی شکل و به رنگ قرمز می‌باشد که گوشتی به رنگ زرد کم‌رنگ متمایل به سفید دارد.

خاصیت حمل و نقل آسان و بازار پسندی نسبتا مطلوب این نهال باعث شده است تا باغداران زیادی برای خرید نهال گیلاس صورتی لواسان ترغیب شوند و به سمت استفاده از این نهال بیایند. این نهال میوه‌ای با اندازه متوسط ارائه می‌دهد؛ یعنی اندازه میوه این نهال نه زیادی بزرگ و نه زیادی کوچک است و اندازه این بین بزرگ و کوچک را دارد.

مشخصات نهال گیلاس صورتی لواسان

گیلاس صورتی لواسان متوسط و مخروطی شکل میباشد که طول شاخه‌ای معادل ۳.۴ سانتی‌متر (بعد از گذشت یک سال از کاشت) را دارد؛ زمان باردهی این نهال دو سال بعد از کاشت می‌‎باشد و در صورت رسیدگی مناسب و بهره گیری از تمامی روش‌های مناسب برای نگهداری و آبیاری این نهال، می‌توانید محصول بسیار خوبی را برداشت کنید و باعث بهبود کیفیت آن شوید.

لازم به ذکر است که کشور ایران اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین پرورش دهنده این نهال می‌باشد و پرورش این نهال به صورت اختصاصی مربوط به ایران است.

کشور سازنده

گیلاس صورتی لواسان، بومی است و کشور سازنده این نهال ایران می‌باشد.

فاصله کاشت نهال گیلاس صورتی لواسان

فاصله مناسب برای کاشت درخت گیلاس صورتی لواسان در زمین‌های هموار ۴*۴ متر می‌باشد؛ در حالی که توصیه شده فاصله ۴*۳ متر را در زمین‌های شیب‌دار رعایت کنید.

شکل میوه

میوه گیلاس صورتی قلبی شکل و با اندازه متوسط می‌باشد و رنگی قرمز با گوشت‌هایی زرد رنگ خواهد داشت.

حداکثر ارتفاع درخت گیلاس صورتی لواسان

نمی‌توان عدد مشخصی را درباره ارتفاع این رقم از درخت گیلاس ارائه کرد؛ اما به طور کلی می‌توان گفت در صورت رسیدگی مناسب و آبیاری به موقع، ارتفاع این درخت گیلاس به ۴ تا ۶ متر خواهد رسید.

نیاز سرمایی نهال گیلاس صورتی لواسان

اکثر نهال‌های گیلاس نیاز سرمایی بین ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ ساعت دارند؛ اما این نهال گیلاس به زمان کمتری برای شکستن خواب زمستانه نیاز دارد و شما می‌توانید بر روی عددهایی کمتر از عدد گفته شده، حساب باز کنید.

عمر اقتصادی

عمر اقتصادی این نهال ۳۰ سال می‌باشد؛ البته در صورت رسیدگی مناسب و نگهداری صحیح می‌توان این عدد را ارائه کرد و اگر نتوانید مراقبت و نگهداری مناسبی از این نهال داشته باشید، قطعا این نهال طول عمر کمتری خواهد داشت.

وزن میوه

وزن میوه گیلاس صورتی لواسان حدودا ۵ گرم است که با توجه به نحوه رسیدگی و آبیاری می‌تواند دچار تغییر شود؛ گفته‌ها حاکی از این است که در صورت مطلوب بودن تمامی شرایط، وزن آن به بالای ۶ گرم نیز خواهد رسید!

ارتفاع از سطح دریا

ارتفاع کاشت یک درخت از سطح دریا برای برخی از درختان اهمیت دارد و برای برخی دیگر نیز از اهمیت خاصی برخوردار نیست؛ البته این فاصله در شرایط زیستی و محیطی رشد یک نهال نیز تاثیر گذار است. اما خوب است بدانید که درخت گیلاس صورتی هر چه در ارتفاع بالاتری از سطح دریا کاشته شود، محصول دهی بهتری خواهد داشت.

مقاومت در برابر آفات

پوسیدگی قهوه ای و شانکر باکتریایی از آفات مربوط به این نهال گیلاس هستند که با مراقبت و سمپاشی به موقع قابل دفع می‌باشند.

حداکثر عملکرد میوه در هکتار

اگر بتوانید آبیاری مناسبی را انجام دهید و در رسیدگی و مراقبت از این نهال گیلاس کوشا باشید، بدون شک مقدار بسیار بیشتری از این میوه را در یک هکتار برداشت خواهید کرد. رسیدگی‌های لازم برای این نهال از منطقه کاشت آن شروع شده و به کوددهی، هرس به موقع، آفت زدایی، خاک آن منطقه، میزان آبیاری و… نیز ربط دارد.

شروع محصول دهی

محصول دهی نهال گیلاس صورتی لواسان در سال دوم کاشت می‌باشد و میوه آن نیز در هفته‌های ابتدایی و اولیه تیر ماه خواهد رسید.

قدرت رشد درخت

اندازه و قدرت رشد درخت بستگی به آبیاری و نوع رسیدگی شما دارد؛ اگر بتوانید آبیاری را مناسب و به اندازه انجام دهید، شاهد رشد بسیار خوب درخت خواهید بود و اگر نتوانید این کار را به درستی انجام دهید، بدون شک درخت رشد زیادی نخواهد داشت و کیفیت محصول نیز پایین خواهد آمد. با این اوصاف بهتر است که با مراقبت به موقع، در نگهداری از نهال گیلاس خود کوشا باشید.

رقم گرده افشان

این نهال برای گرده افشانی نیاز به شریک دارد؛ به طور کلی برای هر ۲۰ درخت گیلاس صورتی لواسان، یک درخت برای گرده افشانی بکارید تا بتواند عمل گرده افشانی را به خوبی انجام دهد و باعث رشد درخت و کیفیت محصول شود.

پایه درخت گیلاس صورتی لواسان

پایه درخت گیلاس صورتی لواسان، آلبالو تلخ است.

زمان گلدهی درخت گیلاس صورتی لواسان

زمان گلدهی درخت گیلاس صورتی لواسان حدودا در نیمه دوم فروردین ماه خواهد بود.

مدت آبیاری درخت گیلاس صورتی لواسان

بدون شک آبیاری یکی از اصلی‌ترین و مهمترین عوامل تاثیر گذار در رشد و پایداری یک درخت می‌باشند؛ مدت آبیاری درخت گیلاس صورتی لواسان نیز با توجه به موقعیت مورد استفاده و نوع آب و هوایی منطقه متغییر است. اما به طور کلی این درخت گیلاس نسبت به دیگر درخت‌ها با هوای گرم و خشک سازگاری بهتری دارد و نیاز سرمایی کمتری برای شکسته شدن خواب خود خواهد داشت.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    09120454526