بسیاری از متخصصان اعتقاد دارند زادگاه اصلی درختان هلو نواحی گرم چین است، اکثر درختان هلو به خصوص نهال هلو قجیر قانات نیز در حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح کشت می شده است. درختان هلو معمولا عمر کمی دارند و اندازه آنها نسبت به دیگر درختان میوه متوسط روبه کوچک می باشد.

نهال هلو قجیر قانات

عمر مفید نهال هلو قجیر قانات

اکثر درختان هلو عمری نسبتا کوتاهی دارند، اما از لحاظ تنوع و ارقام در دنیا بسیار بی شمار هستند. عمر مفید و صرفه اقتصادی نهال هلو قجیر قانات در ایران حدود ۶ تا ۱۰ سال است، در صورتی که در کشور های پیشرفته این رقم به ۲۵ سال نیز می رسد. دلیل این امر رسیدگی به موقع و نیز موقعیت مکانی درخت هلو است.

رنگ میوه

معمولا پوست آن به رنگ قرمز تیره و گوشت این نوع میوه ممکن است به رنگ سفید یا زرد باشد و در اطراف هسته رنگ آنها به قرمز گرایش پیدا می کنند.

تاریخ رسیدن میوه

شروع گلدهی آن از اواخر فروردین شروع شده و معمولا حدود ۱۰ تا ۱۴ روز به طول می انجامد و تاریخ رسیدن میوه  نهال هلو قجیر قانات در شرایط و موقعیت آب و هوایی خوب به اوایل مرداد ماه موکول می‌شود.

ارتفاع درخت

درختان هلو نسبت به سایر درختان میوه اندازه نسبتا متوسط روبه کوچک دارند، حدود ارتفاع آن ها در کشور ما ۳ تا ۸ متر است، گاهی نیز این ارتفاع به ۱۰ متر نیز می رسد.

میزان باردهی نهال هلو قجیر قانات

این نوع درخت میوه عمر کوتاهی دارد و به طور متوسط ۸ سال می توان از آن میوه خوب برداشت کرد. معمولا میزان باردهی آنها در هر هکتار حدود ۸۰ تن است. این مقدار می تواند در مناطق مختلف متفاوت باشد.

تحمل سرمای زمستانی و تحمل گرمای تابستان

نهال هلو قجیر قانات معمولا در برابر سرمای خیلی شدید مقاوم نبوده و ممکن است به درخت آسیب وارد شود. نیاز سرمایی این نوع درخت حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ساعت است و در برابر سرمای زیر ۲۱ درجه آسیب پذیر است. اما برخلاف تحمل سرمای زمستانه در برابر گرمای تابستانه قادر است تا دمای ۴۰ درجه را نیز تحمل کند.

نحوه رسیدگی و عمل آوری 

شرایط محیط کاشت

برای رشد صحیح و خوب نهال هلو قجیر قانات معمولا نیاز است شرایط محیطی مطلوبی را برای آنها فراهم کنیم. به عنوان مثال زهکشی خوب برای آنها می تواند بر رشد درختان هلو تاثیر مستقیمی داشته باشد باشد و مناسب ترین خاک برا آنها خاک های لومی شنی است، آنها معمولا در برابر خاک های آهکی از خود حساسیت نشان می دهند و بهتر است از کاشت آنها در این نوع زمین ها اجتناب کنیم.

فواصل کاشت

به یاد داشته باشید که برای کاشت نهال هلو قجیر قانات بهتر است، اگر منطقه ای که کاشت درخت هلو در آن اتفاق می افتد، زمستان با یخبندان شدید توام باشد بهتر است زمان کاشت را در اواخر زمستان انجام دهید تا زمستان ملایم باشد و آب حاصل از بارش باران و برف، نیز باعث استقرار اولیه نهال هلو شود؛ اما فواصل کاشت این نوع هلو معمولا در زمین های مسطح و معمولی ۴*۴ متر در مناطق با بارندگی ۲۰۰ میلیمتر است.

نیاز به آبیاری

حداکثر مقدار مصرف روزانه آب درخت نیز تابع شرایط آب و هوایی، گسترش شاخه و برگ، تراکم درختان و غیره می باشد. در هر حال می توان حداکثر مصرف را ۲۵ تا ۲۰۰ لیتر در روز برای هر درخت در نظر گرفت. برنامه آبیاری در مورد باغات سیب از ویژگی های خاصی برخوردار است. دوره رشد درخت سیب بسته به رقم و شرایط آب و هوایی بین ۱۷۰ تا ۲۱۰ روز است. در این دوره رشد مراحل بحرانی از نظر تامین آب عبارتند از:

نیاز به سمپاشی نهال هلو قجیر قانات

مناسب ترین کود برای نهال هلو قجیر قانات کود ۱۰-۱۰-۱۰ است. در سال نخست کاشت نهال بهتر است که، حدود ۷ تا ۱۰ روز بعد از کاشت، به مقدار ۲۵۰ گرم از این کود استفاده کنید. اما بعد از رشد و گذشت ۴ تا ۱۰ سال دو بار در سال و به مقدار ۴۵۰ تا ۹۰ گرم را می توان برای آنها استفاده کرد.

هرس

افراد با تجربه و نیز مهندسین کشاورزی توصیه می کنند برای هرس درختان هلو از چهار نوع هرس به نام های، هرس باردهی، جوانسازی، تنک کردن و فرم دهی استفاده کنیم تا درخت رشد مناسب و خوبی داشته باشد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    09120454526