در ايران، حدود ۵۰ رقم گيلاس شناخته شده است و یکی از ارقام بسیار محبوب و بازار پسند آنها نهال گیلاس قرمز ارومیه میباشد که میوه ای به رنگ قرمز داشته و رنگ گوشت آن زرد و بافت محکمی دارد میوه این نهال قلبی شکل، صاف و درشت است.

گیلاس و آلبالو از تیره گلسرخیان و بومی مناطق جنوب شرقی اروپا و آسیای غربی هستند. برخی از ارقام گیلاس خود ناسازگار و برخی دگر ناسازگار هستند و نیاز به ارقام گرده دهنده دارند، نهال گیلاس قرمز ارومیه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و جهت باروری آن در باغات گیلاس باید از ارقام نهال گرده افشان مناسب استفاده نمود.

گیلاس بینگ

نهال گیلاس قرمز از نظر مقاومت به سرما، بین هلو و گلابی قرار دارد و در زمستان بسته به شرایط اقلیمی با 500 الی 1500 ساعت دمای کمتر از 7 درجه سانتی گراد از خواب زمستانی بیرون می آید. زمان گلدهی نهال گیلاس قرمز نیمه دوم فروردین ماه و زمان رسیدن آن اواخر خرداد تا اوایل تیر ماه می باشد.

هرس درختان گيلاس در ايران مرسوم نيست و در ساير نقاط دنيا نيز کوشش مى‌شود ميزان هرس در سطح حداقل نگه‌داشته شود، زيرا هرس شديد به ‌ويژه در سال‌هاى اوليه باعث دير به ‌بار نشستن گياه و کم شدن مقدار محصول مى‌گردد. هرس کردن اين نهال به شکل شلجمى باعث مى‌شود که شاخه‌ ها محکم‌ تر گردند و برداشت محصول آسان‌تر شود.

فاصله کاشت نهال گیلاس قرمز ارومیه 4 متر در 4 متر مى‌‌باشد و از يک هکتار باغ گيلاس قرمز مى‌توان انتظار 15 الی 25 تن محصول (بسته به سن درخت و شرایط اقلیمی و میزان رسیدگی) سالانه را داشت. ميزان كود دهی برای درخت گیلاس قرمز بسته به خاك زمين متغيير بوده و بهترين كود برای این رقم همان كود پوسيده دامي است.

مشخصات نهال گیلاس قرمز

  • رقم تجاری و بازار پسند
  • ماندگاری بسیار خوب
  • زمان میوه دهی: اواخر خرداد الی اوایل تیر ماه
  • میزان آبیاری: یک بار در هفته
  • فواصل کاشت: 4 در 4 متر
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    09120454526