نهال زردآلو سلطنتی یکی از پربارترین ارقام نهال زردآلو می‌باشد؛ این نهال در برابر سرما و گرما نسبت به دیگر نهال‌های زردآلو مقاوم‌تر و قدرتمندتر است. این نهال زردآلو وارداتی است و از کشور فرانسه وارد می‌شود. علت نام‌گذاری سلطنتی بر این نوع نهال زردآلو، شکل، رنگ و مزه بسیار خاص و خوشمزه‌اش می‌باشد.

خصوصیات نهال زردآلو سلطنتی

زمانی که این نهال زردآلو دیرگل به ایران وارد شد، نام آن در کشور ما تغییر کرد و به نهال زردآلو سلطنتی و نهال زردآلو جهانگیری تغییر نام داد؛ درخت زردآلو سلطنتی یکی از پرطرفدارترین نهال‌های زردآلو در کشور ما می‌باشد.

بیشتر میوه‌های این نهال به کشورهای دور و نزدیک صادر می‌شود؛ اما به دلیل حجم تولید بالا و البته متناسب بودن آب و هوا و نوع خاک مناطق ایران، مقدار نسبتا زیادی از زردآلو سلطنتی را می‌توان در بازار میوه و تره بار شهرهای کوچک و بزرگ مشاهده کرد.

این درخت در اوایل بهار یا اواخر زمستان نیاز به هرس خواهد داشت. سعی کنید در هنگام هرس، ابتدا شاخه‌های مشکل دار را هرس کنید و سپس به هرس شاخه‌هایی که رشد بیش از حدی دارند بپردازید. به طور کلی این کار کمک بسیار زیادی به رشد عمومی هر نوع درختی خواهد کرد.

مشخصات نهال زردآلو سلطنتی

این نهال زردآلو زودرس است و میوه‎هایی که در طول سال می‌توان از این نهال برداشت کرد، اندازه‌ای متوسط دارند؛ داشتن حمل و نقل مناسب و البته بازارپسندی قابل قبول، باعث شده است تا باغداران زیادی به استفاده از این نوع نهال روی بیاورند.

درخت زردآلو سلطنتی در بهترین حالت امکان رشد تا ۶ متر را خواهد داشت؛ اکثر افراد تصور می‌کنند که نمی‌توان میوه‌های بالای درخت زردآلو سلطنتی را به دلیل داشتن ۶ متر ارتفاع برداشت کرد. اما لازم به ذکر است که سنگینی میوه و شاخه‌های این نهال باعث شده است تا همیشه شاخه‌های این نهال رو به پایین باشند.

کشور سازنده درخت زردآلو سلطنتی

همانطور که در توضیحات بالا گفته شد، این نهال از اروپا وارد می‌شود و کشور سازنده آن، فرانسه می‌باشد.

فاصله کاشت

فاصله کاشت نهال زردآلو سلطنتی با توجه به سطح هموار زمین به بصورت ۴ متر در ۳ متر مناسب خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم هنگام کاشت درخت زردآلو، حتما از خاک معمولی به همراه کود بسیار پوسیده دامی بهره بگیرید تا بتوانید رشد بیشتر نهال خود را شاهد باشید.

دقت داشته باشید که حتما درخت زردآلو را در مکانی بکارید که حتما به آن نور خورشید بتابد؛ نور خورشید تاثیر بسیار زیادی بر روی رشد این نوع نهال‌ها خواهد گذاشت.

شکل میوه

میوه زردآلو سلطنتی اکثرا تخم مرغی شکل می‌باشند و رنگ پوست ‌آن‌ها در صورت رسیدگی کامل، نارنجی می‌باشد.

حداکثر ارتفاع

همانطور که در توضیحات بالا آوردیم، حداکثر ارتفاعی که درخت زردآلو سلطنتی می‌تواند به خود ببیند، حدود ۶ متر خواهد بود.

نیاز سرمایی

انواع ارقام زردآلو نیاز سرمایی بین ۳۰۰ تا ۹۰۰ ساعت در دمای کمتر از ۷ درجه دارند و با این مقدار، نیاز سرمایی آن‌ها رفع خواهد شد.

عمر اقتصادی

در حالت عادی عمر اقتصادی تمامی ارقام زردآلو از جمله این نهال زردآلو دیرگل، ۳۵ سال می‌باشد. ممکن است که پس از این دوره نهال همچنان سرحال باشد؛ اما شما نمی‌توانید محصول مناسبی را بعد از ۳۵ سال از این نهال برداشت کنید.

وزن میوه

میوه زردآلو سلطنتی حدودا بین ۳۵ تا ۴۵ گرم وزن دارد؛ گفته شده که همین میوه در کشورهای اروپایی با وزن بالای ۵۵ الی ۶۰ گرم به ثمر می‌نشیند.

ارتفاع از سطح دریا

مقدار ارتفاع کاشت نهال از سطح دریا در برخی از مناطق و برای برخی از نهال‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد؛ مانند نهال گردو که ارتفاع کاشت آن از سطح دریا بر روی کیفیت محصول آن، تاثیرگذار خواهد بود. با این حال جالب است بدانید که برخی دیگر از نهال‌ها حساسیتی به این مسئله نخواهند داشت.

مقاومت در برابر آفات

به طور کلی امکان دارد که یک درخت زردآلو به انواع آفات مانند شپشک، شته، مگس میوه، سوسک چوب‌خوار و… مبتلا شود و ممکن است در طول رشد، این آفات به درخت حمله کنند و باعث ضرر رساندن به درخت و در نتیجه زخمی کردن آن شوند. در صورتی که درخت زخمی شود، کیفیت محصول خوبی نخواهد داشت و مطمئنا رشد آن نیز با مشکل مواجه خواهد بود.

حداکثر عملکرد میوه در هکتار

کود دهی یکی از مهم‌ترین عواملی است که تاثیر بسیار زیادی بر روی محصولی دهی یک نهال خواهد گذاشت؛ زردآلو سلطنتی نیز در برخی از موارد نیاز به کود دهی خواهد داشت.

در زمانی که مشاهده کردید درخت نیاز به مواد غذایی دارد، می‌توانید به آن کود دهید؛ اما اگر نیاز غذایی را در درخت مشاهده نکردید و درخت همچنان از گلدهی مناسبی برخوردار بود، توصیه می‌شود که به آن کود ندهید.

در حالت عادی و شرایط طبیعی، گفته شده که این نهال بیشتر از ۸۰ تن در هکتار محصول خواهد داد که از رقم بالایی در بین برخی از درختان زردآلو برخوردار می‌باشد.

شروع محصول دهی

به طور کلی فرایند تبدیل نهال به درخت بارده حدودا ۳ الی ۴ سال طول خواهد کشید؛ به همین دلیل شما می‌توانید در سال چهارم کاشت، شروع به برداشت محصولات خود کنید.

قدرت رشد درخت

درخت زردآلو سلطنتی حداکثر تا ۶ متر رشد خواهد کرد؛ این موضوع بیانگر قدرت رشد مطلوب این نهال است. کود دهی و برطرف کردن نیازهای غذایی درخت، در میزان رشد آن تاثیر نسبتا زیادی خواهد گذاشت.

رقم گرده افشان

یکی از نکات جالب توجه درباره نهال زردآلو سلطنتی، مربوط به رقم گرده افشانش می‌باشد؛ این نهال نیاز به هیچ گرده افشانی ندارد و به شکل طبیعی رشد می‌کند و محصول می‌دهد.

پایه درخت زردآلو سلطنتی

اگر علاقه‌مند هستید که بدانید کدام پایه‌ها برای این درخت مناسب هستند، باید بگوییم اکثرا از پایه‌های بادام و هلو استفاده می‌کنند؛ اما پیشنهاد ما به شما، استفاده از پایه زردآلو می‌باشد.

زمان گلدهی

نهال زردآلو سلطنتی هم مانند دیگر نهال‌های زردآلو از سال سوم یا چهارم کاشت شروع به گلدهی و محصول دهی خواهند کرد.

مدت آبیاری نهال زردآلو سلطنتی

به دلیل اینکه ریشه‌های درخت زردآلو سطحی می‌باشد و نمی‌توانند در اعماق زمین به آب برسند، باید آبیاری به موقع و منظم انجام شود؛ پیشنهاد می‌کنیم که اگر در مناطق کم‌بارش زندگی می‌کنید، به صورت هر ۱۰ روز یک بار درخت را آبیاری کنید.

خشکی کشیدن و کم آبی نهال زردآلو سلطنتی باعث می‌شود تا رشد این نهال تا حد زیادی کاهش پیدا کند و در نهایت نیز محصول دهی مناسبی نداشته باشد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    09120454526