نهال گردو تویسرکان

نهال گردو پیوندی تویسرکان طلایی‌ترین و منحصر به فردترین نوع گردوی ایرانی و یکی از بهترین گردو در سطح جهان است. این نکته را باید بدانید که عملکرد و راندمان نهال گردو تویسرکان، در مقایسه با اقلامی مانند چندلر، فرنور یا برخی دیگر از انواع درختان گردو، قابل رقابت نیست؛ چرا که این نهال بیشتر به کار باغداری می‌آید و بهره‌گیری از آن جهت موارد تجاری، با توجه به بازده نسبتا کم این نهال، توصیه نمی‌شود.

نهال گردو تویسرکان

درخت گردو تویسرکان، ضمن دارا بودن خصوصیات خاص و منحصر به فرد، نیازمند نگهداری بسیار زیاد و همچنین آب زیاد است؛ پس در انتخاب نهال گردو تویسرکان، این موارد را حتما مورد توجه قرار دهید. راندمان درخت گردو تویسرکان، در نوع خود بی‌نظیر است و میزان امگا ۳ موجود در این رقم، حتی از ماهی و تخم مرغ نیز بیشتر است!

خصوصیات نهال گردو تویسرکان :

درخت گردوی تویسرکان، یکی از انواع درختان گردو است. این درخت در آب و هوای خاص و بسیار معتدل تویسرکانِ همدان رشد خوبی دارد. فراوانی آب این منطقه بالاست و این مطلب تویسرکان را به منطقه‌ای پرنشاط تبدیل کرده است که در بَدو ورود هر گردشگری به این منطقه، بیننده از زیبایی آن متحیر می‌شود.

به همین علت، وزارت کشاورزی در چند سال اخیر، بانک پیوندک گردو و نمونه‌ی اصلاح شده‌ی نهال گردو تویسرکان را در این شهر دایر کرده است. باید بدانید که این موضوع نیاز کشور به پیوندک را تا حد بسیار زیادی مرتفع نموده است. البته توجه داشته باشید که نمونه ی اصلاح شده، بسیار پر بارتر است و تقریبا در هر هکتار، چهار تن گردو را به راحتی تامین می‌نماید. اگر قصد خرید نهال گردوی تویسرکان را دارید این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

مشخصات نهال گردوی تویسرکان :

در ابتدا این موضوع را بررسی می‌کنیم که نهال گردو تویسرکان، در عین داشتن تمامی صفات مذکور، از انواع تجاری گردو نیست. شاید برایتان جای سوال باشد که علت عدم تجاری بودن این نهال مرغوب چیست؛ در حقیقت یکی از دلایل اصلی این موضوع، باردهی نسبتا کم این رقم در مقایسه با دیگر ارقام گردو است. البته با ورود نمونه‌ی اصلاح شده‌ی نهال گردو تویسرکان، این مشکل تا حد بسیار زیادی مرتفع شده است و در حال حاضر ایران، از جمله صادرکنندگان بزرگ گردو در جهان است.

از خاص‌ترین مشخصات گردو تویسرکان، می‌توان به طعم و مزه‌ی فوق العاده‌ی آن اشاره کرد. گردوی تویسرکان سرشار از مواد مغذی و فوق العاده مانند: پتاسیم، منگنز و فسفر است که مجموع این خصوصیات، به این گردو کیفیتی کم‌ نظیر بخشیده است.

فاصله کاشت نهال گردوی تویسرکان :

در نهالستان گردو تویسرکان برای کاشت نهال باید فاصله بین نهال‌ها را بین ۷ تا ۸ متر در نظر گرفت. نکته بسیار مهم درباره این درخت، هرس نمودن آن در هنگام خواب زمستانی است که باید پس از برگ ریزی آن انجام بگیرد.

کشور سازنده نهال گردو تویسرکانی :

از اصیل‌ترین نهال‌های ایرانی نهال گردو تویسرکانی است؛ این نهال ریشه در منطقه تویسرکانِ همدان دارد و این موضوع شاید خرید نهال گردو تویسرکان را آسان‌تر کند؛ چرا که انواع این نهال در فروشگاه‌های نهالِ کشور موجود می‌باشند.

درصد چربی :

از دیگر مشخصات گردوی تویسرکان، درصد بالای چربی آن است؛ چربی خالصی که از دل طبیعت برخاسته و هیچ تهدیدی برای سلامت انسان ندارد. البته در صورت ابتلا به بیماری‌هایی نظیر چربی خون، این محصول باید با مشورت پزشک مصرف شود.

شکل گردو :

شکل نهال گردو محلی تویسرکان، بیضی فرم است.

ضخامت پوست چوبی نهال گردو پیوندی تویسرکان :

پوست چوبی اینگونه از گردو، دارای ضخامت کمی است و در این خصوصیت، تاجایی مشابه کاغذی می‌باشد.

حداکثر ارتفاع درخت :

نمونه‌ی بالغ نهال گردو تویسرکان، به ارتفاعی در حدود ۲۰ متر می‌رسد؛ البته در مواردی هم دیده شده که ارتفاع این درخت، از این حد نیز فراتر رفته است.

تحمل خشکی :

از دیگر مشخصات درخت گردو تویسرکان، مقاومت این نهال در برابر خشکی است.

نیاز سرمایی نهال درخت گردو تویسرکان :

این نهال ایرانی الاصل، جهت بیدار شدن از خواب زمستانه، مانند دیگر نهال‌های گردو، به مقداری سرما نیاز دارد.

سهولت جدا شدن مغز از پوست چوبی :

با توجه به نازک بودن پوسته چوبی میوه‌ی این نهال، باید گفت که جدا سازی مغز گردو از پوسته چوبی برای گردوهای تویسرکانی، امری آسان است؛ این موضوع برای میوه‌ی حاصل از نهال گردو اصلاح شده تویسرکان نیز صدق می‌کند.

عمر اقتصادی :

این نهال گردو، عمر اقتصادی حدود ۴۰ تا ۵۰ ساله دارد.

رنگ مغز انواع گردو تویسرکان :

مغز گردوی تویسرکان، علاوه بر طعم و مرغوبیت، رنگ روشنی نیز دارد؛ مرغوبیت یکی از مواردی است که بدون شک در قیمت نهال گردو تویسرکان، نقش دارد.

وزن انواع گردو تویسرکان :

خوب است بدانید که به طور میانگین، هر عدد گردوی تویسرکان به همراه پوسته چوبی، وزنی در حدود ۱۶ گرم دارد.

ارتفاع از سطح دریا :

کاشت نهال گردو تویسرکان، باید در منطقه‌ای انجام شود که ارتفاعی در حدود ۸۰۰ تا ۲۵۰۰ متر از سطح دریا داشته باشد.

مقاومت در برابر افت :

این نهال در برابر آفات مقاومت مطلوبی از خود نشان داده است؛ اما نیاز به سم پاشی موضوعی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت.

حداکثر عملکرد میوه در هکتار :

نهال گردو تویسرکان، همانند گلاب قمصر کاشان، سمبل برترین نوع گردوی ایرانی است. این نوع گردو، نه تنها در ایران، بلکه در برخی از دیگر نقاط جهان هم از جمله گردوهای با کیفیت محسوب می‌شود. بازدهی نسبتا مناسب و طعم فوق العاده در کنار مواد مغذی، این محصول را تبدیل به یکی از برترین انواع اقلام گردو در سراسر جهان کرده است.

میزان باردهی نهال گردو تویسرکان پس از رسیدن به بلوغ، حدود یک و نیم تن گردو در هر هکتار است. البته باید توجه داشت که این رقم کمی دیر بازده است و در ابتدا نیز رشد کمی دارد؛ اما در حدود ۳ سالگی، سرعت رشد و باردهی آن به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر می‌شود. در بحث باردهی نهال تویسرکان، گفته می‌شود که میزان آن به ۶ تن در هکتار هم می‌تواند برسد. شاید دیر بازده بودن در فروش نهال گردوی تویسرکان، تاثیر منفی بگذارد؛ اما بدون شک برای کیفیت عالی باید صبر بالایی داشته باشیم.

شروع به محصول دهی :

نهال تویسرکان از ۵ تا ۷ سالگی شروع به محصول دهی می‌کند.

قدرت رشد درخت :

این محصول در اوایل کاشت سرعت رشد متوسطی دارد ولی بعد از بلوغ، گفته شده که سرعت آن افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

رقم گرده افشان :

ارقام فرنت، فرانکوت و روند، گزینه‌های مناسبی برای گرده افشانی نهال گردوی تویسرکان می‌باشند.

میزان آبیاری نهال گردوی کاغذی تویسرکان :

مقدار مناسب آبیاری نهال تویسرکانی، هر ۷ الی ۱۰ روز یک بار در سایه انداز است.

نحوه کاشت و داشت نهال گردوی تویسرکان :

رعایت اصول کاشت هر نهال گردو، از اهمیت بالایی برخوردار است. خصوصیت کوهستانی بودن تویسرکان، بسیاری از موارد لازم برای کاشت گردو را به صورت خدادادی مهیا نموده است و بسیاری از نیازهای نهال به همین صورت بر طرف می‌شود. اما بهترین نحوه کاشت نهال گردو تویسرکان، قرار دادن آن در عمق حدودا نیم متری تا هفتاد و پنج سانتیمتری دامنه‌های شیب‌دار است. خوب است بدانید که مناسب‌ترین زمان کاشت نهال، در اوایل بهار است.

این رقم از جمله ارقام بسیار آسیب پذیر گردو است و به دلیل زود گل بودن، مستعد سرمازدگی میوه و درخت است. ایده آل ترین نوع نگهداری و داشت نهال گردو تویسرکان، حفاظت آن در برابر سرما و گرمای زیاد است. در ادامه نکاتی در بحث خرید نهال گردو خواهید خواند.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    09120454526