نهال زردآلو قرمز یکی از انواع نهال‌های زردآلو است که گونه‌ای از خانواده گلسرخیان به حساب می‌آید؛ این درخت کوچک دارای میوه‌های خوراکی با بار نسبتا زیاد است که مزه فوق العاده خوبی دارد. کشت این درخت از زمان‌های بسیار قدیم رایج بوده و تا کنون نیز ادامه داشته است.

خصوصیات نهال زردآلو قرمز

درخت زردآلو قرمز بومی کشور چین است و برای اولین بار از این کشور به کشورهای دیگر صادر شد؛ قد این نهال کوتاه و کوچک است اما میوه‌های بسیار خوشمزه و با کیفیتی دارد که مطمئنا یکی از بهترین ارقام نهال‌ها در بین ارقام زردآلو می‌باشد.

میوه این نهال تقریبا نوک تیز است و رنگ آن نیز قرمز متمایل به زرد می‌باشد؛ اما به دلیل اینکه قرمزی رنگ این میوه بیشتر از رنگ زرد است، آن را زردآلو قرمز می‌نامند. این نهال به دلیل حمل و نقل نسبتا مناسب و راحتی که دارد، برای صادرات به کشورهای همسایه نیز بسیار خوب است و می‌توان به عنوان یک تجارت پر سود به آن نگاه کرد.

مشخصات درخت زردآلو قرمز

معمولا میوه زردآلو قرمز را برای مصرف روزانه و البته کنسرو خریداری و تولید می‌کنند و به هیچ عنوان برای خشک کردن مناسب نخواهد بود؛ مقاومت این نهال در برابر سرمای زمستان نسبتا خوب است اما نمی‌توان گفت مقاومت آن در برابر گرما و خشکی چندان بالا است و امکان آسیب دیدگی این نهال در محیط گرم و خشک وجود دارد.

میوه زردآلو قرمز ماده‌ای به نام بتاکاروتن دارد که بسیار مفید است و در بدن ویتامین آ تولید می‌کند؛ مصرف این میوه باعث تقویت چشم، پوست، مو و… می‌شود و مجموعه این خواص‌ها است که این میوه را از دیگر میوه‌ها متفاوت و متمایز می‌سازد.

کشور سازنده

درخت زردآلو قرمز بومی کشور چین است و از چین برای اولین بار به کشورهای دیگر ورود پیدا کرد؛ البته این میوه از گذشته‌های دور در کشور ایران، ارمنستان و ترکیه نیز کشت می‌شد.

فاصله کاشت

مناسب‌ترین فاصله برای کاشت نهال زردآلو قرمز با توجه به شرایط زمین و خاک، ۳ متر در ۴ متر می‌باشد؛ البته هنگام کاشت این نهال، به کاشت گرده افشان مناسب نیز توجه داشته باشید و فضایی را نیز به کاشت گرده افشان اختصاص دهید.

شکل میوه نهال زردآلو قرمز

میوه زردآلو قرمز نوک تیز بوده و رنگی قرمز متمایل به زرد دارد؛ اما همانطور که گفته شد، به دلیل قرمزی بیشتر، این میوه به زردآلو قرمز مشهور شده است. گوشتی نسبتا متراکم و به رنگ زردی دارد که بسیار خوشمزه و مفید است.

حداکثر ارتفاع

ارتفاع درخت زردآلو قرمز کمتر از ارتفاع دیگر درختان زردآلو می‌‎باشد؛ این درخت یکی از کوچک‌ترین ارقام زردآلو موجود در جهان است؛ ارتفاع این درخت، نهایتا به ۵ متر خواهد رسید.

نیاز سرمایی نهال زردآلو قرمز

نیاز سرمایی انواع ارقام زردآلو بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ ساعت می‌باشد و اگر شما به این مدت نهال‌ زردآلو را در دمای کمتر از ۷ درجه سانتی‌گراد قرار دهید، نیاز سرمایی آن برطرف خواهد شد.

عمر اقتصادی

نهال زردآلو طول عمر نسبتا بالایی دارد؛ اما نمی‌توانید انتظار محصول دهی مناسب در تمامی این سال‌ها داشته باشید. تمامی نهال‌ها از یک عمر اقتصادی برخوردار هستند که در طول عمر اقتصادی خود، نهال میوه با کیفیت و پربار می‌دهد. طول عمر زردآلو قرمز بالا است؛ اما عمر اقتصادی آن حدود ۳۵ سال می‌باشد.

وزن میوه

به طور کلی انواع ارقام زردآلو میوه‌هایی ۴۰ تا ۵۵ گرمی دارند؛ البته همانطور که گفته شد تنها اندازه درخت زردآلو قرمز کوچک است؛ اما میوه‌های آن از نظر اندازه مانند دیگر زردآلوها می‌باشند.

ارتفاع از سطح دریا

ارتفاع کاشت یک نهال از سطح دریا می‌تواند تاثیراتی را بر رشد و کیفیت محصول آن نهال بگذارد؛ اما برای همه نهال‌ها این مسئله صادق نیست و برای برخی از نهال‌ها ارتفاع کاشت از سطح دریا حساسیت و اهمیتی ندارد.

مقاومت در برابر آفات

یکی از مهم‌ترین مسائل که باعث حمله آفات به این درخت می‌شود، زخم است؛ درخت زردآلو قرمز و به طور کلی تمامی درختان زردآلو، به زخم حساس هستند و در صورت وجود کوچک‌ترین زخمی، مورد حمله آفات قرار می‌گیرند.

زمانی که پوست به آسانی جدا شود و یا تنه درخت پوک باشد، درخت شما بیمار است و باید به آن رسیدگی کنید؛ حتما برای جلوگیری از حمله آفات و رفع بیماری‌های درخت، پیگیری و مراقبت‌های لازم را انجام دهید و حتما از اسپری‌های مخصوص سمپاشی آفات و بیماری‌های درختان استفاده کنید. از آنجایی که سمپاشی و اسپری کردن کاری پیچیده و نسبتا دشوار است، به دستورالعمل‌هایی که بر روی اسپری وجود دارند، توجه داشته باشید و از افراد مجرب کمک بخواهید.

حداکثر عملکرد میوه در هکتار

حداکثر عملکرد میوه در هکتار و مقدار برداشت محصول شما در هکتار، به نوع خاک و محیط کاشت بستگی دارد؛ برای مثال اگر محل کاشت شما در معرض نور آفتاب باشد، محصول این نهال بهتر خواهد بود و مطمئنا مقدار آن نیز افزایش خواهد داشت.

اما به طور کلی حداقل میزان برداشت محصول شما از نهال زردآلو قرمز در یک هکتار حدود ۸ تن خواهد بود؛ در حالی که شما می‌توانید در بهترین شرایط از این نهال در حدود ۲۰ تن محصول در هکتار برداشت کنید که برای نهال زردآلو، این مقدار حجم خوبی است.

شروع محصول دهی

فرایند تبدیل نهال به درخت زردآلو قرمز حدودا ۳ الی ۴ سال طول خواهد کشید؛ یعنی شما می‌توانید در سال چهارم کاشت این نهال، محصول برداشت کنید. البته این میزان برای تمامی نهال‌های زردآلو به طور کلی بیان شده است.

قدرت رشد درخت

همانطور که گفته شد این درخت نسبت به دیگر درخت‌های زردآلو از قدرت رشد پایین‌تری برخوردار است و میزان ارتفاع آن کمتر از اکثر ارقام زردآلو خواهد بود؛ این درخت حداکثر ۵ متر ارتفاع خواهد داشت.

رقم گرده افشان

درخت زردآلو قرمز برای رشد بهتر و باردهی، نیاز به گرده افشان دارد؛ رقم زردآلو عسگرآباد مناسب‌ترین رقم گرده افشان موجود در کشور برای بارور کردن زردآلو قرمز است.

پایه درخت

خوب است بدانید که پایه درخت زردآلو قرمز آلوچه وحشی و زردآلو تلخ است.

زمان گلدهی درخت زردآلو قرمز

زمان گلدهی این درخت بستگی به ساعت خواب و همچنین دمای قرار گیری (بین ۰ تا ۷ درجه سانتی‌گراد) بستگی دارد و زمان گلدهی ممکن است که دستخوش تغییر شود.

مدت آبیاری

نیاز آبیاری درخت زردآلو قرمز ربطی به اندازه کوچک‌تر آن نسبت به دیگر درختان زردآلو ندارد؛ نیاز آبیاری این درخت نیز مانند دیگر درختان زردآلو می‌باشد و در سال‌های اولیه رشد خود نیاز به آبیاری بیشتر خواهد داشت.

در طول یک سال درخت زردآلو قرمز نیاز به ۷۰ الی ۹۰ هزار متر مکعب آب دارد؛ البته این مقدار با توجه به روش آبیاری متفاوت خواهد بود. ۷۰ تا ۹۰ هزار متر مکعب مربوط به آبیاری با استفاده از روش سنتی می‌باشد؛ در حالی که شما از روش آبیاری قطره‌ای استفاده کنید، به مقدار بسیار کمتری از آب نیاز خواهید داشت.

نکته مهمی که حتما باید برای آبیاری این درخت به آن توجه کنید، مقدار رطوبت خاک است؛ رطوبت خاک به هیچ عنوان نباید کمتر از ۵۰ درصد باشد و در صورت پایین آمدن مقدار رطوبت، حتما آبیاری را انجام دهید.

لازم به ذکر است که به هیچ عنوان از آبیاری به روش غرقابی استفاده نکنید؛ این روش آبیاری اصلا برای درخت زردآلو قرمز مناسب نیست و نباید انجام شود.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    09120454526