نهال سیب گلاب کهنز یکی از ارقام نهال‌های سیب می‌باشد که بومی کشور ایران و منطقه اصفهان است؛ این رقم سیب در ایران طرفداران زیادی دارد و مزه نسبتا خوب آن باعث شده است تا از بازارپسندی تقریبا مناسبی در کشور برخوردار باشد.

خصوصیات نهال سیب گلاب کهنز

نهال سیب گلاب با ارتفاع متوسطی که دارد، می‌تواند ظاهر بسیار زیبایی را برای باغ شما رقم بزند. همچنین این موضوع که نیاز کم این نهال به آبیاری ممکن با آب باران نیز برطرف شود، یکی دیگر از ویژگی و خصوصیات مثبت این نهال سیب زود رس خواهد بود.

البته نیاز آبیاری این نهال باید به طور کامل برطرف شود؛ در غیر این صورت نهال شما از رشد مناسب و کیفیت محصول بالا، محروم خواهد شد و در طول رشد مشکلات زیادی خواهد داشت. هنگام آبیاری باید به میزان نیاز درخت توجه شود و کم‌کاری یا زیاده روی صورت نگیرد.

مشخصات درخت سیب گلاب کهنز

نهال سیب گلاب از عمر اقتصادی نسبتا بالایی در میان دیگر ارقام سیب برخوردار است و می‌تواند بین ۴۰ تا ۵۰ سال محصولات بسیار با کیفیت و به مقدار زیاد را تحویل باغدار دهد. این نهال در برابر سرمای زمستان و گرمای تابستان مقاومت بسیار خوبی دارد و باید گفت یکی از مقاوم‌ترین نهال‌های سیب در بین ارقام مختلف می‌باشد.

اندازه و حجم کوچک سیب گلاب باعث شده است تا خوش خوراک و البته بسیار به صرفه جلوه داده شود و برای میهمانی‌های غیر رسمی نیز بسیار مناسب به حساب بیاید. برای برداشت محصول از این نهال باید صبر داشته باشید؛ زیرا محصول دهی این نهال از سال سوم و چهارم کاشت شروع خواهد شد.

کشور سازنده

همانطور که در توضیحات گفته شد، نهال سیب گلاب ایرانی است و در اصفهان کشت می‌شود؛ هرچند این نهال در شهرهای دیگر ایران نیز کشت می‌شود اما مبدا و سرچشمه‌ی آن شهر اصفهان معرفی شده است.

فاصله کاشت نهال سیب گلاب

به طور کلی فاصله کاشت مناسب برای نهال سیب گلاب، ۳ در ۳ متر خواهد بود؛ رعایت فاصله ۳ متر در ۳ متر الزامی است و اگر قصد دارید کیفیت محصول خوب و رشد مناسب این درخت را مشاهده کنید، این فاصله را رعایت کنید.

شکل میوه

میوه نهال سیب گلاب سایز کوچکی دارد و رنگ آن قرمز و بعضا زرد کم‌رنگ می‌باشد؛ مزه این میوه بسیار خوب و دل‌نشین می‌باشد و قطعا از محبوبیت زیادی در بین مردم کشور ایران برخوردار است.

حداکثر ارتفاع

ارتفاع درخت سیب گلاب همانطور که گفته شد متوسط می‌باشد؛ نه آن‌قدر مرتفع است که ظاهر خوبی نداشته باشد و نه آن‌قدر کم ارتفاع است که جلوه بدی را به باغ شما بدهد؛ این نهال با کیفیت سیب ایرانی، اندازه‌ای کاملا استاندارد برای احداث باغ را دارا است.

نیاز سرمایی

نیاز سرمایی نهال سیب گلاب کهنز و اکثر ارقام سیب، ۱۶۰۰ ساعت می‌باشد؛ یعنی به طور کلی، قرار گیری نهال سیب گلاب به مدت ۱۶۰۰ ساعت در دمای کمتر از ۷ درجه سانتی‌گراد، باعث شکسته شدن خواب آن خواهد شد.

عمر اقتصادی

همانطور که در ابتدای توضیحات گفته شد، نهال سیب گلاب دارای عمر نسبتا زیاد در حدود ۶۵ سال می‌باشد؛ اما عمر اقتصادی آن بین ۴۰ تا ۵۰ سال است و شما می‌توانید در طول این سال‌ها محصولات بسیار با کیفیت و خوش خوراکی را از این درخت ایرانی برداشت کنید.

وزن میوه

وزن میوه نهال سیب گلاب در حالت عادی و ایده‌آل بودن شرایط، بین ۱۶۰ تا ۲۰۰ گرم می‌باشد؛ البته وزن میوه این نهال بستگی به شرایط مختلف آب و هوایی، کوددهی، آبیاری و… نیز خواهد داشت.

ارتفاع از سطح دریا

به طور کلی ارتفاع کاشت مناسب ارقام سیب از سطح دریا بین ۱۳۰۰ تا ۲۲۰۰ متر خواهد بود. توجه داشته باشید که برخی از نهال‌ها به ارتفاع کاشت از سطح دریا بسیار حساس هستند و ممکن است این موضوع در کیفیت محصول آن‌ها تغییر ایجاد کند؛ اما برخی دیگر نیز به هیچ عنوان حساس نیستند و ارتفاع کاشت، تاثیری بر روی کیفیت محصول آن‌ها نخواهد داشت.

مقاومت در برابر آفات

اهمیت سمپاشی در مقاومت یک نهال در برابر آفات، بسیار بالا می‌باشد؛ به گونه‌ای که در زمان آفت زدگی نهال سیب گلاب توسط شپشک، شته، کرم و… حتما باید سمپاشی انجام شود و بدون سمپاشی ممکن است درخت شما آسیب جدی ببیند و رشد و باردهی آن با تاخیر مواجه شده و یا در مواقعی کاهش چشمگیر پیدا کند.

حداکثر عملکرد میوه در هکتار

نهال سیب گلاب در هر هکتار حدودا بین ۶۰ تا ۸۰ تن محصول خواهد داد؛ شما می‌توانید با کوددهی مناسب و رسیدگی به موقع، محصولات بسیار زیادی را در یک هکتار این درخت برداشت کنید و مطمئنا از سود اقتصادی بسیار خوبی بهره‌مند خواهید شد.

شروع محصول دهی

همانطور که در توضیحات بالا گفته شد، محصول دهی این نهال سیب در سال سوم و چهارم کاشت شروع خواهد شد و شما فقط و فقط در سال‌های ابتدایی باید مراقب این نهال باشید و به آن رسیدگی کنید.

قدرت رشد درخت

همانطور که گفته شد قدرت رشد درخت سیب گلاب چندان زیاد نیست و شما با درخت متوسطی از جهت رشد رو به رو خواهید بود.

رقم گرده افشان

برای رشد بهتر و باروری نهال سیب گلاب، باید از گرده افشان استفاده کرد؛ به طور کلی تمامی ارقام نهال سیب، گرده افشان‌های مناسبی برای نهال سیب گلاب می‌باشند.

پایه درخت سیب گلاب

نام پایه بذری و یا پایه رویشی را باید به دفعات شنیده باشید؛ این دو، پایه نهال میوه را تشکیل می‌دهند. پایه نهال میوه دو بخش کلی دارد که یکی از آنها بذری و دیگری رویشی است.

زمان گلدهی نهال سیب گلاب

خوب است بدانید که زمان گلدهی درخت سیب گلاب کهنز ۷ تا ۲۵ اردیبهشت می‌باشد.

مدت آبیاری

به طور کلی نهال سیب گلاب کهنز به ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌لیتر آب یا بارندگی نیاز دارد. توجه داشته باشید که آبیاری زیاد یا کم این نهال، باعث می‌شود رشد آن با مشکل مواجه شود؛ این موضوع تاثیرات بسیار منفی را بر روی کیفیت و میزان محصول می‌گذارد. در بحث بعدی مطالبی را درباره‌ی خرید نهال سیب گلاب ارائه خواهیم کرد.

قیمت نهال سیب گلاب

این نهال سیب زود رس که بازدهی اقتصادی بسیار خوبی دارد، در بسیاری از سایت‌های فروش نهال و مجموعه نهالستان‌‌ها به فروش می‌رسد و شما می‌توانید با مراجعه به یکی از این فروشگاه‌ها، به خرید نهال سیب گلاب که یک نهال سیب بهاره می‌باشد، بپردازید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    09120454526