نهال توت سفید هرات یکی از ارقام اصلاح شده توت است که از نظر اقتصادی بسیار ارزشمند میباشد. برگهای این درخت به مصرف پروش نوغان (کرم ابریشم ) میرسد، میوه خوراکی و داروئی به عنوان اجیل، چوب با ارزش صنعتی در کشتی و لنج سازی استفاده میشود و قابلیت سازگاری بالای آن که در اکثر نقاط کشور اعم از مناطق گرمسیری یا سردسیری کاشته میشود.

درخت توت سفید هرات در مقابل نوسان درجه حرارت مقاوم است. این درخت در هوای گرم و خشک سازگاری بیشتر نشان می دهد و در مقابل سرما و کم آبی نیز مقاوم است و تا سرمای 25 درجه سانتی گراد زیر صفر را تحمل می کند. اما علیرغم مقاومت قابل توجه آن به سرما در جوانی از سرما آسیب می بیند.

نهال های توت سفید هرات در ابتدای کاشت و زمان جوانی به آب بیشتری نیاز دارند و باید هر هفته یک الی 2 بار آبیاری شوند ولی به تدریج با بالا رفتن سن درختان نیاز آبی آنها کمتر می شود. در نقاط کم آب درختان مسن باید حداقل هر 10 الی 15 روز یکبار آبیاری شوند.

نهال توت سفید هرات در هر نوع خاک، در آفتاب یا سایه روشن ربه خوبی رشد میکند و از آنجا که سیستم ریشه سطحی و عمیق دارد خاک های عمیق و قوی و آهکی را ترجیح می دهد. زمینهایی که قابل نفوذ آب نبوده و رطوبت را مدت زیادی در خود نگهدارند و با تلاقی میشوند به هیچ وجه استعداد کاشت درختان توت هرات را ندارند. همچنین در خاکهایی که در اثر تابش خورشید سله بسته و شکاف بردارند نباید توت کاشت.

میزان باردهی درخت توت هرات اصلاح شده در هر هکتار و با توجه به شرایط محیطی و آب و هوایی متغیر است، ولیکن در ازای حدود 500 اصله درخت توت در هکتار بطور متوسط عملکردی بیش از 15 تن را داراست.

مشخصات نهال توت سفید هرات

  • بسیار شیرین و آبدار
  • بسیار درشد
  • مناسب خشکباری
  • ماندگاری بالا
  • تحمل سرمای 25 درجه زیر صفر
  • آبیاری 2 بار در هفته
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    09120454526