نهال سیب رد دلشیز مهم ترین و عمده ترین رقم سیب در ایران است، این گونه درخت سیب بیشترین رقم سیب در جهان است. گفته می شود منشاء اولیه آن کشور آمریکا باشد، ولی از لبنان وارد ایران شده است.

مهمترین ویژگی نهال سیب رد دلشیز

عمر مفید

درختان سیب را می توان جزو درختانی با عمر نسبتا کم دانست، معمولا عمر مفید و صرفه اقتصادی آنها برای باغدارد حدود ۲۵ الی ۳۰ سال می باشد.

رنگ میوه

نهال سیب رد دلشیز از ارقام پاییزه است که میوه آن به شکل گرد و کمی کشیده به رنگ زرد متمایل به صورتی است.

تاریخ رسیدن میوه

معمولا در اواخر شهریور ماه میوه آن به بار می نشیند و در برخی از مناطق که سرمای زمستانه آن زیاد است، میوه آن را می توان در اوایل مهر ماه از روی درخت چید.

ارتفاع درخت

نهال سیب رد دلشیز از درختان با ارتفاع بلند به شمار می رود و از دیگر ارقام سیب یک سرو گردن بلند تر است، ارتفاع این درخت در ایران حدود ۴ الی ۷ متر است.

میزان باردهی نهال سیب رد دلشیز: همانطوری که می دانید دلایل مختلفی برای عدم برداشت مناسب سیب از باغات وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم استفاده از کودهای متناسب با ارقام درخت
  • بروز بیماری های شایع در باغات سیب مانند لکه سیاه
  • گل سوزی و باد ریزی
  • از بین رفتن زود هنگام درختان
  • سال آوری و …

تحمل سرمای زمستانی و تحمل گرمای تابستان

این نهال در برابر سرمای زیاد مقاومت خوبی از خود نشان می دهد و می تواند دمای ۴۰- درجه را به خوبی تحمل کند. البته در این زمینه باید گفت که تحمل گرمای تابستان این نوع نهال نسبت به تحمل سرمای زمستانه آن کمتر است.

نحوه رسیدگی و عمل آوری نهال سیب فوجی؟

شرایط محیط کاشت

برای این که بتوان درخت سیب رد دلشیز را متناسب با شرایط هر منطقه انتخاب کرد، بهتر است به عواملی همچون موقعیت باغ، مقاومت در مقابل آفات و امراض درخت و مهمتر از همه اقلیم یا آب و هوا توجه کرد. در مناطق گرم و خشک برگ های سیب رد دلشیز قبل از خزان می ریزند. بهترین مناطق برای رشد این ارقام مناطق سرد معتدل هستند. این نوع نهال در بیشتر خاک ها رشد می کنند ولی بهتر است آن را در خاک های با بافت سبک و متوسط کاشت تا رشد این گیاه مطلوب تر باشد.

فواصل کاشت

برای رشد مناسب نهال بهتر است فواصل کاشت آن را ۵*۵ در نظر بگیرید تا موقعی که به رشد نهایی و باردهی خود رسید بتواند به خوبی مواد معدنی و نیز نور آفتاب را دریافت کند. اگر این مقدار به خوبی رعایت نشود ممکن است بر میزان رشد و باردهی آن تاثیر منفی داشته باشد.

نیاز به آبیاری

بطور کلی می توان گفت آبیاری قطره ای نهال سیب رد دلشیز مناسب ترین روش آبیاری به شمار می رود. آب مورد نیاز در آبیاری نهال سیب موضوعی است که در سراسر جهان مطالعات زیادی برای آن صورت گرفته است و نتیجه آن این است که بطور کلی میزان ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی متر بارندگی در طول سال می تواند برای رشد این نهال کافی باشد. این مقدار متغیر است و بین ۶/۲ تا ۲۶ متر مکعب برای هر نهال در سال می باشد.

نحوه عمل آوری نهال سیب رد دلشیز

نیاز به سمپاشی

بسیاری از حشرات به دلیل طعم شیرین درختان میوه بخصوص سیب رسیده می توانند با خوردن آن به گیاه و درخت آسیب برسانند. به همین دلیل کنترل این حشرات می تواند به باردهی هر چه بیشتر درخت و نیز رشد آن کمک فراوانی کند. بهترین کود برای این کار استفاده از کود حیوانی به مقدار ۵ تن در هر هکتار است.

هرس

بهترین زمان برای هرس کردن نهال سیب رد دلشیز در زمستان یا اوایل فصل بهار و نیز قبل رشد و جوانه زدن این درخت می باشد. بعد از جوانه زدن درخت متوجه آفت روی نهال شدید، می توانید شاخه ای را که آفت زده باشد را قطع کنید و با الکل شستشو دهید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    09120454526