یکی از گونه های شلیل،نهال شلیل سان گلد می باشد این نوع شلیل بومی آمریکا بوده،اما امروزه در بیشتر کشور ها کشت می شود.

شلیل دارای گونه های متعددی می باشد که هر کدام ویژگی و خصوصیات خاص خود را دارند. یکی از گونه های شلیل،نهال شلیل سان گلد می باشد این نوع شلیل بومی آمریکا بوده،اما امروزه در بیشتر کشور ها کشت می شود.

این شلیل سان گلد؛ نگ قرمز با زمینه زرد دارد و به لحاظ تحمل سرمایی تقریبا مقاوم می باشد. نهال شلیل سان گلد از سال دوم کاشت باردهی دارد و از میوه های پرطرفدار می باشد که به لحاظ اقتصادی نیز بازار خوبی دارد.

عمر مفید و اقتصادی آن را 12 سال گفته اند. شلیل سان گلد مصرف خوراکی دارد و از آن در صنعت کمپوت سازی نیز استفاده می کنند.

رشد میوه ی شلیل سان گلد بسیار قوی می باشد،زمان گلدهی آن نیز معمولا اواخر فروردین است  و از گونه های دیررس به شمار می آید،این ویژگی باعث می شود از سرمای بهاره در امان باشد.

از دیگر ویژگی های بارز این نوع میوه مدت انبار داری آن می باشد و می توان آن را به مدت طولانی در انبار نگهداری کرد.

برگ نهال شلیل سان گلد به صورت کشیده و بیضی شکل می باشد و شکوفه های آن به رنگ قرمز،صورتی و سفید است که زمان باز شدن چهره زیبایی به درخت می دهد.

شلیل از میوه های بسیار ترد است که گوشت آن به هسته چسبیده،و دارای سلولوزهای نرم می باشد به همین جهت به راحتی قابل هضم است.

میوه ی شلیل سان گلد منبع غنی از ویتامین C است که به سلامتی پوست کمک می کند. همچنین بتاکاروتن و آنتی اکسیدان موجود در شلیل در ارتقای سطح ایمنی بدن نیز نقش موثری دارد.

شلیل منبع غنی از فیبر است که در کاهش سرعت جذب مواد قندی موثر می باشد به همین دلیل افراد دیابتی نیز می توانند از این میوه مصرف کنند اما باید توجه داشته باشند که مصرف این نوع میوه ها برای افراد مبتلا به دیابت باید در حد تعادل باشد.

زمان مناسب کاشت و برداشت شلیل سان گلد:

آنچه که باغداران باید در زمان خرید نهال شلیل سان گلد به آن توجه ویژه داشته باشند شرایط اقلیمی منطقه می باشد. یعنی باید حتما میزان سرمای زمستان را در نظر بگیرند توجه به این نکته به عملکرد مطلوب نهال در روند رشد کمک می کند.

شلیل سان گلد معمولا امکان رشد در هر نوع آب و هوایی را دارد. اما غالبا زمستان خیلی سرد ممکن است به ریشه و شاخه های درخت آسیب وارد کند.

کاشت نهال سان گلد:

کاشت شلیل سان گلد در مناطق نیمه سردسیر ،کوهستانی و معتدل رشد مناسب و خوبی دارد. بعد از مشخص شدن زمین مناسب باید گودال هایی با عمق مناسب حفر کرد،برای عملکرد بهتر خاک می توان درون گودال کمی کود حیوانی ریخت و با خاک آغشته کرد.

توجه داشته باشید رعایت فاصله بین دو درخت لازم و ضروری می باشد برای نهال شلیل سان گلد 3 متر فاصله را مناسب می دانند.

معمولا بهترین زمین برای کاشت این نوع نهال زمین های مسطح می باشد. فراموش نکنید که توجه به این نکات در زمان کاشت باعث عملکرد مطلوب درخت می شود.

درخت شلیل سان گلد به دلیل دیر گل بودن نسبت به سرمای بهاره مقاومت خوبی دارد. و باردهی آن نیز بسیار خوب است. نیاز به آبیاری نهال شلیل سان گلد 10 لیتر در هفته می باشد که باغداران باید به آن توجه داشته باشند.

برداشت شلیل سان گلد:

زمان مناسب،برای برداشت شلیل سان گلد اوایل مرداد می باشد و این میوه در دسته میوه های تابستانی قرار می گیرد. در زمان رسیدن،میوه حالت براق به خود می گیرد و به راحتی می توان آن را از شاخه چید.

نهال شلیل سان گلد از گونه های تجاری محسوب می شود و بازار فروش خوبی دارد و می توان به مدت طولانی آن را در انبار نگه داشت بدون آنکه چیزی از خواص آن کم شود.

طعم خوش،رنگ عالی و عطر بی نظیر این میوه باعث شده طرفداران زیادی داشته باشد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    09120454526