نهال توت آمریکایی یا پرتقال اوسیج بومی شمال شرقی ایالات متحده می‌باشد یک درخت برگریز و خزان کننده است که میوه های کروی شکل با پوست چروکیده تولید می‌کند. نهال توت آمریکایی یک درخت غیر معمولی و بسیار جالب و خیره کننده است. میوه های توت آمریکایی در ابتدا سبز رنگ هستند که مانند یک توپ سبز رنگ می‌باشند و وقتی رسیده می‌شوند نارنجی رنگ شده و کمی به پرتقال شباهت دارند و قابل خوردن توسط انسان نیستند.

میوه های توت آمریکایی بزرگ بوده و هر کدام به قطر 15 سانتی متر می‌باشند. درخت توت آمریکایی زمانی که به بلوغ می‌رسد تا ارتفاع 20 متر می‌تواند رشد کند و به اندازه چند متر هم قطور می‌شود. این درخت به آسانی توسط بذر رشد می‌کند و در جاهایی که رشد دیگر گیاهان مشکل است این درخت به سادگی رشد می‌نماید.

توت آمریکایی (نام علمی: Maclura pomifera) نام یک گونه از رده دولپه ‌ای‌ ها است. این تا ارتفاع ۲۰ متر رشد کند. درخت توت آمریکایی یک درخت بسیار مقاوم است و یک درخت بسیار عالی به عنوان سایه بان می‌باشد. این درخت در مناطقی که رشد دیگر گیاهان مشکل است و همچنین در خاک‌های ضعیف به خوبی رشد می‌کند.

این گیاه دارای گل های نر و ماده بصورت مجزا بر روی درختانی مجزا می باشد. میوه توت آمریکایی کروی شکل و از نظر گیاهشناسی جزو میوه های مجتمع و هر میوه دارای برجستگی هایی به اندازه 7.6-15.2 سانتی متر است. میوه ها دارای یک شیرابه ی سفیدرنگ و چسبناک می باشد.

در فصل پاییز رنگ میوه ها به سبز – زرد روشن تغییر می کند. فلاونوئیدهای اوسیژن و پومیفرین جزو فلاونوئیدهای میوه و چوب این گیاه است که حدود 10 درصد وزن خشک آن را تشکیل می دهد.

قطر تاج پوششی این درخت 6 تا 8 متر است. درختی است متراکم با شاخه های نامنظم، افراشته و خاردار که از قسمت پائین تنه رشد می کند. پوست تنه به رنگ قهوه ای روشن و خشن است.

برگ ها ساده، متناوب و صاف است به طول ۵ تا ۱۲٫۵ سانتیمتر وعرض ۴ تا ۵ سانتیمتر. رنگ آنها سبز درخشان است که در پائیز قبل از خزان کردن زرد می شوند. گل : فاقد ارزش زینتی است.

در شهریور یا مهر، میوه های کروی و سفت به قطر ۱۲٫۵ تا ۱۵ سانتیمتر که در ابتدا سبز است و بعد از رسیدن کامل به رنگ نارنجی درخشان در می آید ظاهر می شوند. میوه ها شبیه پرتقال هستند ولی برجستگی های پوست آنها بیشتر است. سیستم ریشه طویل ، گسترده و تهاجمی است. این گیاه دارای سرعت رشد زیادی است.

توت آمریکایی علاوه بر میوه های زیبا، به عنوان سایبان، بادشکن، پرچین، کنترل فرسایش و آمایش خاک در نواحی نامساعد نیز کاربرد دارد. ارزش این گیاه در طراحی فضای سبز، در توان قابل توجه آن برای تحمل خاک های فقیر و آب و هوای بسیار سرد و بسیار گرم و وزش باد های تند است.

اگرچه ویژگی خاصی که آن را در شمار گیاهان زینتی قراردهد ندارد، ولی درخت سودمندی برای احیاء اراضی و کنترل فرسایش و آمایش خاک بوده و در نواحی گرم و خشک که سایر گیاهان به سختی زنده می مانند، رشد خوب کرده و سایبان دلپذیری ایجاد می کند. تنها اشکال درخت توت آمریکائی ریشه های تهاجمی آن است که به تأسیسات شهری، لوله آب و فاضلاب ،آسیب وارد می آورد. باید از کشت آن در اطراف تأسیسات ممانعت شود.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    09120454526