انگورها یکی از متنوع‌ترین میوه‌های گرمسیری هستند که با طعم خوب خود، همیشه جایگاه خاصی را در سفره و خاطرات مردم ایران داشته‌اند. انواع گوناگون انگور، به ارقام مختلف نهال‌های انگور بستگی دارد و یکی از این مدل‌ها، نهال انگور یاقوتی می‌باشد. این انگور در بین مردم طرفداران زیادی دارد؛ زیرا بسیار لذیذ است و برای صاحبان این نهال، بسیار به صرفه می‌باشد.

نهال انگور یاقوتی

خصوصیات انگور یاقوتی

خوشه‌های این نوع انگور با تراکم بالا رشد می‌کنند. هر حبه انگور یاقوتی در سایز نسبتا کوچکی دیده شده است و برای مصارف تازه خوری، تهیه کشمش، آبمیوه و آبغوره گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این انگور به دلیل نداشتن هسته، بسیار محبوب و پرطرفدار است.

این انگورها که انگور یاقوتی رومی نیز نامیده می‌شوند، سرشار از ویتامین‌های A و B و C می‌باشد؛ کلسیم، منیزیم، پتاسیم و آهن نیز در این میوه به وفور یافت می‌شود. این انگور خواص درمانی نیز دارد و از جمله خواص آن می‌توان به تقویت قلب اشاره کرد. این انگور همچنین برای افرادی که در رژیم غذایی لاغری هستند، مناسب می‌باشد؛ همچنین برای سینه و ریه نیز مفید است و درد مفاصل را تا حدودی کم می‌کند.

مشخصات نهال انگور یاقوتی

گفته می‌شود که به دلیل فرم این انگور و رنگ قرمز آن، این نهال را یاقوتی می‌نامند. یکی دیگر از دلایلی که نام این انگور را یاقوتی گذاشته‌اند، سوددهی محصول است؛ کاشت نهال انگور یاقوتی از نظر اقتصادی برای شما بسیار به صرفه می‌باشد و علت نامگذاری این انگور با ارزش، می‌تواند از همین حیث باشد.

میوه‌ی نهال انگور یاقوتی رومی، بی هسته می‌باشند و طعم بسیار شیرینی دارد. همچنین انگور یاقوتی بسیار آبدار است و به رنگ قرمز تیره می‌باشد؛ همانطور که گفته شد، از این انگور برای تهیه کشمش هم استفاده می‌کنند. خوب است بدانید که به طور کلی نهال انگور یاقوتی حدود ۱۰۰ ساعت به آفتاب احتیاج دارد و خاک این میوه باید از نوع شنی رسی باشد و خاک‌ اسیدی برای این نهال مناسب نیست.

کشور سازنده

ایران یکی از اصلی‌ترین کشورهای تولید کننده انگور یاقوتی می‌باشد؛ این انگور به سراسر دنیا نیز صادر می‌شود. گفته شده که در کشور ما، سیستان و بلوچستان بیشترین تولید انگور یاقوتی را دارد.

کشور ژاپن و منطقه ایشیکاوا نیز در تولید انگور یاقوتی از سابقه داران هستند. همچنین افغانستان نیز در تولید انگور یاقوتی در دنیا، نقش دارد.

فاصله کاشت‌

فاصله کاشت بین نهال‌های انگور یاقوتی موضوع بسیار مهمی است. اگر فاصله بین نهال‌ها رعایت شود، نور کافی به همه برگ‌های هر نهال می‌رسد. میزان فاصله بین نهال‌ها، بستگی به زمین کاشت هم دارد؛ اگر زمین شیب دار باشد، این فاصله باید ۳ در ‌۳ متر باشد و اگر زمین مسطح باشد، فاصله ۴ در ۴ متر مناسب است.

طریقه کاشت درخت انگور یاقوتی به این صورت است که ابتدا باید خاک را ۶۰ در ۸۰ سانتیمتر گود کنید و بعد از کاشت روی نهال را به آرامی بپوشانید؛ بعد از آن اطراف نهال را با پای خود سفت کنید و به آن آب دهید. زمان کاشت نهال انگور یاقوتی هم موضوع مهمی است؛ چرا که هر نهال باید در بازه زمانی مختص به خود کاشته شود.

شکل میوه

همانطور که گفته شد، انگورهای یاقوتی دارای خوشه‌های متراکم و حبه‌های کوچک هستند. رنگ این میوه قرمز است و طعم شیرینی دارد. البته باید بدانید که رقم نهال انگور یاقوتی سیاه هم از زیرمجموعه‌های همین نهال است.

حداکثر ارتفاع درخت

ارتفاع درخت انگور یاقوتی بستگی به رسیدگی به آن دارد. اگر از آن خوب رسیدگی شود و پرورش مطلوبی را پشت سر بگذارد، ارتفاع درخت به ۴ متر نیز می‌رسد.

نیاز سرمایی نهال انگور یاقوتی

گرچه برخی این نهال را با نام نهال انگور یاقوتی گرمسیری می‌شناسند؛ اما نهال انگور یاقوتی نباید در گرمای شدید قرار بگیرد. مناطقی که تابستان‌های معتدل دارند، می‌توانند برای نهال انگور یاقوتی مناسب باشند. فصل زمستان برای نهال انگور یاقوتی بسیار خوب است. همچنین بهتر است در ماه دی یا بهمن نهال انگور یاقوتی را تهیه کنید.

مقاومت این نهال تا منفی ۱۸ درجه سانتیگراد می‌باشد و محدوده دمای مناسب برای آن ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتیگراد است. مقداری سرما نیز برای بیدار شدن از خواب زمستانی، لازمه‌ی بسیاری از نهال‌های میوه است.

عمر اقتصادی

عمر اقتصادی این محصول بیش از ۱۰۰ سال تخمین زده شده است. شاید به همین دلیل است که به آن انگور یاقوت می‌گویند؛ زیرا می‌تواند برای شما بسیار به صرفه و پرسود باشد. انگور یاقوتی زودرس است و درآمد خوبی برای کشاورزان دارد.

وزن میوه

در شرایط مناسب آب و هوایی، وزن هر خوشه به حدود ۴۶۷ گرم می‌رسد و کمترین مقدار وزن آن نیز در حدود ۲۵۱ گرم است. گفته شده که به طور میانگین یک خوشه انگور یاقوتی ۲۳۰ حبه دارد!

ارتفاع از سطح دریا

ارتفاع کاشت نهال انگور یاقوتی از سطح دریا به دلیل میزان رطوبت، اهمیت زیادی دارد. این نهال باید در ارتفاع ۱۲۶۵ متری از سطح دریا کاشته شود.

مقاومت در برابر آفات

اگر برگ‌های نهال انگور پاکوتاه شما دچار پوسیدگی شود، این یعنی آفت به نهال شما زده است. این آفات می‌توانند حشرات یا حیوانات باشند. در هنگام آفت زدن نهال، بهتر است از آفت کش‌های مخصوص استفاده کنید و برای جلوگیری از آفت دوباره، می‌توانید برای نهال داربست تهیه کنید.

حداکثر عملکرد میوه در هکتار

بستگی به شرایط آب و هوایی، میزان رطوبت، آبیاری و نگهداری از محصول، عملکرد میوه متغیر است. در یک شرایط مناسب، عملکرد این میوه ۴۰ تن در هکتار است و از این رو نهال یاقوتی بسیار پرسود می‌باشد.

شروع محصول‌ دهی

این نهال در ماه خرداد محصول می‌دهد. گفته می‌شود که محصول دهی انگور سه مرحله دارد: پوره، غوره و انگور؛ زمانی که اولین نشانه‌های میوه نمایان می‌شود، مرحله پوره و زمانی که پوره به غوره تبدیل می‌شود، اواخر فصل بهار است و در مرحله آخر که در ماه خرداد رخ می‌دهد، غوره‌ها رشد کرده و تبدیل به انگور می‌شوند.

قدرت رشد درخت

میزان رشد درخت انگور یاقوتی کاملاً به شرایط محیطی و میزان نگهداری از نهال بستگی دارد. اگر از این نهاد به خوبی مراقبت کنید و با نکات نگهداری آن آشنا باشید، محصول رشد بسیار خوبی خواهد داشت و قدرت رشد آن نیز مطلوب خواهد بود. فراموش نکنید که عوامل ژنتیکی نهال نیز در این موضوعات دخیل هستند.

رقم گرده افشانی

خوب است بدانید که به ازای هر ۱۰ نهال انگور یاقوتی، یک گرده افشان مناسب باید در بین نهال‌های انگور یاقوتی کاشته می‌شود.

زمان گلدهی نهال انگور یاقوتی

باید دانسته شود که این نهال انگور از اواسط اسفند ماه گلدهی را آغاز می‌کند.

مدت آبیاری

به طور کلی میزان آبیاری نهال‌ها بستگی به فصول سال نیز دارد؛ برای این نهال انگور در فصل تابستان و هوای آفتابی، بهتر است هر روز به اندازه ۳ لیتر آبیاری انجام شود و در فصل بهار و بارندگی هر روز به مقدار ۲ لیتر آبیاری، برای نهال یاقوتی کافی است.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    09120454526