نهال گردو هاوارد (Howard walnut) رقمی وارداتی بوده که در دانشگاه کالیفرنیا حاصل شده است؛ این رقم پربار بوده و محصول آن از کیفیت خوبی برخوردار می باشد. نهالستان ارغوان نهال واقع در میاندوآب یکی از مراکزی است که نهال گردو هاوارد را پرورش داده و آن را عرضه می نماید. در ادامه این مقاله به بررسی مشخصات نهال گردو هاوارد و نحوه کاشت آن خواهیم پرداخت.

خاستگاه و  منشاء رویش نهال گردو هاوارد

خاستگاه نهال گردو هاوارد (Howard walnut) آمریکا بوده و واریته ای پرورش یافته در دانشگاه کالیفرنیا است؛ این رقم در میان شش گونه ی ممتاز رشد یافته در کالیفرنیا، قرار داشته و بیشتر از 75 درصد تولید گردو در این منطقه را تشکیل می دهد.

مشخصات نهال گردو هاوارد

نهال گردو هاوارد، رقمی پربار و دیرگل بوده که از لحاظ زمان رسیدن محصول، میان رس تا نسبتا دیررس محسوب می شود؛ اندازه درخت آن متوسط است و به صورت عمودی رشد می نماید.

ارقام فرانکت و سیسکو، گرده زای مناسب برای نهال گردو هاوارد بوده و 80 الی 90 درصد جوانه های زایشی این رقم به صورت جانبی می باشند.

نکته: نهال گردو هاوارد حدودا 15 روز پس از ارقام بذری و زودرس مانند رقم پاین، برگ دهی خود را آغاز می نماید.

کیفیت محصول گردو هاوارد مطلوب بوده و میوه ی آن اندازه ای درشت دارد، همچنین کیفیت مغز، عالی و رنگ آن روشن است.

نکته: نهال این رقم تقریبا قوی است و جهت کشت در ردیف درختان پرچین مناسب می باشد.

شرایط محیطی مناسب Howard walnut

درختان گردو غالبا در آب و هوا و اقلیم معتدل مدیترانه ای و گاهی نیز در مناطق استپی به خوبی رشد می کنند، علیرغم اینکه وزن مغز گردو به واریته ی آن بستگی دارد اما آب و هوا و میزان بارندگی در منطقه ی کاشت نهال نیز، تاثیر زیادی بر روی کیفیت محصول خواهد گذاشت.

نکته: بهترین آب و هوا برای پرورش نهال گردو هاوارد، اقلیم سردسیر بوده و این رقم در مکان هایی که زمستان های سردی دارند رشد خوبی خواهد داشت.

نهال گردو هاوارد نیازمند گذراندن 600 تا 800 ساعت سرمایی با دمای 5 الی 10 درجه ی سانتی گراد در طول فصول پاییز و زمستان می باشد، همچنین به دمای پایین تر از 20- درجه سانتی گراد نیز حساس است.

نکته: باردهی نهال گردو زمانی اتفاق می افتد که یک دوره ی سرما را در طول زمستان گذرانده باشد.

عوامل و فاکتورهای محیطی اثرگذار بر روی رشد نهال گردو

نیاز آبی و مشخصات خاک زمین زراعی از جمله عواملی است که تاثیر زیادی بر روی رشد نهال خواهد گذاشت؛ در اینجا به بررسی و توضیح آن ها خواهیم پرداخت:

نیاز آبی نهال گردو

با در نظر گرفتن برخی عوامل نظیر: موقعیت آب و هوایی منطقه و همچنین سن درختان، میزان آب مورد نیاز جهت آبیاری تعیین می شود.

نکته: غالبا مقدار آب مورد نیاز برای آبیاری یک هکتار درخت گردو، 1000 تا 7000 متر مکعب در نظر گرفته می شود، عملیات آبیاری هر هفته و یا هر 10 روز یک بار در سایه انداز درخت انجام می شود.

توجه به کیفیت و میزان املاح موجود در آب مورد استفاده برای آبیاری نیز بسیار مهم و ضروری است؛ در صورتی که نهال های گردو در مناطقی با سفره ی آب زیر زمینی بالا کشت شوند، دچار آسیب شده و خسارت می بینند، لذا زهکشی خاک، حداقل با عمق 3 متر مورد نیاز است.

خاک مناسب برای پرورش و کاشت نهال گردو

رشد ریشه های نهال  گردو به صورت عمیق و گسترده است و به همین دلیل نیازمند زمین های زراعی عمیق می باشد؛ حداقل عمق مورد نیاز 5/1 تا 2 متر برآورد می شود.

نکته: مناسب ترین جنس و بافت خاک برای گردو کاری، بافت لومی است چرا که از زهکشی خوبی برخوردار می باشد (20% رس + 40% شن + 40% سیلت).

خاک های سبک و آهکی نیز گزینه ی مناسبی برای پرورش نهال گردو می باشند؛ در صورتی که خاک کم عمق و سفت باشد به علت راکد بودن و تحرک کم رطوبت، ریشه ی نهال دچار پوسیدگی می شود.

میزان باردهی نهال گردو هاوارد

توجه به میزان باردهی نهال گردو هاوارد و خصوصیات آن، در زمان خرید نهال گردو بسیار مهم است. این نکته رابطه مستقیمی با میزان سود نهایی دارد.
نهال گردوی هاوارد پرمحصول است و از همان سال‌های اول باردهی خود را شروع می‌کند.
با مراقبت و رسیدگی اصولی از این نهال گردو تا 5 تن گردوی باکیفیت در هکتار می‌توانید برداشت کنید.

 

الگوی کاشت نهال گردو هاوارد و فواصل میان ردیف ها

نهال گردو هاوارد رقمی پیوندی بوده و برای کاشت ارقام پیوندی، فواصل کاشت به صورت 7×7 و یا 8×8 در نظر گرفته می شود و با توجه به این الگوی کاشت، می توان گفت که در هر هکتار حدودا 100 تا 200 اصله نهال گردو خواهیم داشت.

نکته: پس از معین کردن فاصله ی کاشت نهال ها، اقدام به علامت گذاری نموده و در محل علامت ها، گودالی به اندازه ی 1 متر حفر می کنند، سپس نهال ها را به گونه ای می کارند که محل پیوند، خارج از خاک و در جهت مسیر باد قرار بگیرد.

هرس و کوددهی درختان گردو

در باغات گردو به ازای هر هکتار، حدودا 5 تن کود دامی مورد استفاده قرار می گیرد؛ هرس درختان گردو به منظور حذف شاخه های اضافی، بیمار،آفت زده و یا خشک شده، انجام می شود؛ در مناطق سرد، عملیات هرس را در فصل بهار و در فروردین ماه اجرا می کنند.

نکته: عمر اقتصادی نهال گردو هاوارد در حدود 80 سال می باشد.

آفات و بیماری های متداول

برخی از بیماری ها در میان ارقام مختلف گردو مشترک و شایع است، همانند: آنتراکنوز گردو، شانکر باکتریایی پوست و بلایت گردو

تعدادی از آفات گردو نیز بدین شرح می باشد: مگس پوست گردو، شته گردو، کرم سیب، کرم به،  کرم گردو و پروانه ی فری یا کرم خراط

 

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    09120454526