خرمالو‌ها انواع بسیار مختلفی دارند و دارای ۴۵۰ الی ۵۰۰ گونه متفاوتند؛ گفته شده که واژه خرمالو، از دو کلمه‌ی خرما و آلو ساخته شده است. یکی از انواع ارقام خرمالو، خرمالو موزی می‌باشد. نهال خرمالو موزی یکی از انواع درختان پیوندی است که دارای دو پایه گل نر و ماده می‌باشد. این نهال را نهال خرمالو انبه ای نیز می‌نامند.

خصوصیات نهال خرمالو موزی

نهال خرمالو موزی از انواع گیاهان گلدار دولپه‌ای می‌باشد و در راسته خلنگ سانان و تیره خرمالوئیان قرار می‌گیرد. خرمالو موزی خواص بسیار زیادی دارد. در این میوه ویتامین‌های ب‌۱، ب‌۲، ب‌۳ و ویتامین ث وجود دارد. به طور کلی در هر خرمالو میزان قابل توجهی از مواد معدنی مانند: کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر، پتاسیم و مقداری سلولز یافت می‌شود.

خرمالو موزی منبع بتاکاروتن و لیکوپن است که باعث قوی تر شدن سیستم ایمنی شما می‌شود و از بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان جلوگیری می‌کند.

مشخصات نهال خرمالو موزی

نهال خرمالو موزی از گونه‌هایی می‌باشد که در مناطق معتدل و تابستان‌های ملایم رشد بسیار خوبی دارد؛ ولی در کل این درخت تحمل بسیار خوبی در مقابل گرما نیز دارد. برگ‌های این نهال بیضی شکل هستند و ۲۰ سانتیمتر طول دارند. اگر می‌خواهید نهال شما رشد خوبی داشته باشد و سودآوری بالایی داشته باشد، باید شرایط محیطی مناسبی را برای آن‌ها فراهم کنید؛ از جمله شرایط مطلوب برای رشد نهال خرمالو موزی انبه ای، شامل موارد زیر است:

  1. آب و هوا: آب و هوای نیمه گرمسیری برای رشد نهال خرمالو موزی بسیار مناسب است؛ اما می‌توان آن‌ها را در مناطق سرد هم کشت کرد، به شرط آنکه سرمای منطقه معتدل باشد.
  2. خاک: نفوذ پذیری خاک امر بسیار مهمی در کاشت نهال خرمالو موزی انبه ای است. بهتر است خاکی که انتخاب می‌کنید، مرطوب و خنک باشد. یکی از دلایلی که باعث می‌شود نهال شما عملکرد خوبی داشته باشد، خاک قدیمی آن است. خاک‌های مراتع برای کاشت و پرورش نهال خرمالو موزی مناسب نمی‌باشد و خاک‌های قدیمی به دلیل حاصل‌خیزی بیشتر، باعث رشد بهتر درخت خرمالو موزی می‌شود. نکته بعدی که باید به آن توجه شود، زهکشی خاک است. عمل زهکشی باید به خوبی انجام شود. اگر زهکشی را به درستی انجام ندهید، نهال آسیب می‌بیند، میوه‌ها و برگ‌های آن خشک شده و ریزش پیدا می‌کند.
  3. کوددهی: تغذیه نهال امر بسیار مهمی است. کود‌های پوسیده دامی می‌تواند برای نهال شما مناسب باشد. به این نکته توجه کنید که کود دامی شما نباید تازه و نپوسیده باشد. اگر نهال خرمالو موزی انبه ای را در خانه و در محیط باغچه کشت کرده‌اید، می‌توانید از کودهای نیمه آلی به نام ورز استفاده کنید. میزان کود مورد نیاز برای هر درخت ۴ الی ۵ کیلوگرم کود ورز است و بهترین زمان کوددهی اسفند ماه می‌باشد. اگر کودهای گیاهی در دسترس است، ترجیحا از کودهای شیمیایی استفاده نکنید. و اما در صورتی که کود گیاهی در دسترس نبود، می‌توانید از کودهای شیمیایی P.K به نسبت ۱۰.۱۰.۱۰ استفاده کنید.
  4. هرس کردن: هرس کردن باعث جلوگیری از آفات و بیماری‌ها و همچنین باعث عملکرد بهتر نهال می‌شود. نهال خرمالو موزی باید در فصل بهار ۳۰ الی ۵۰ درصد شاخه‌هایش هرس شوند. این نکته را مدنظر داشته باشید که در هنگام هرس کردن به شاخه‌ها آسیبی نرسانید. هرس کردن باید از سال دوم انجام شود.

کشور سازنده

خرمالو موزی بومی کشورهای ژاپن و چین می‌باشد؛ این میوه از شرق آسیا منشأ گرفته و در چین و ژاپن سابقه پرورش خوبی دارد.

فاصله کاشت

بهترین میزان فاصله کاشت برای این نهال ۴.۵ در ۵ متر توصیه شده است. فاصله کاشت امر مهمی در کاشت یک نهال است؛ اگر این فاصله رعایت شود، نور آفتاب به همه قسمت‌های نهال می‌رسد و درختی بر روی درخت دیگر سایه نمی‌اندازد. همچنین این فاصله موجب می‌شود که ریشه‌ها فضای کافی را برای رشد کردن و تغذیه در زیر خاک، داشته باشند.

شکل میوه

میوه خرمالو موزی انبه ای به رنگ نارنجی است؛ شکل آن مایل به ظاهری از ترکیب موز و انبه می‌باشد. همچنین جنس پوست این میوه چرمی است و همین امر موجب شده است تا این میوه، یک میوه زینتی محسوب شود. میوه خرمالو موزی ۸ سانتیمتر رشد می‌کند و طعم شیرین و لذیذی دارد.

حداکثر ارتفاع درخت

ارتفاع درخت خرمالو موزی انبه ای به ۸ الی ۱۲ متر می‌رسد.

نیاز سرمایی

نهال خرمالو انبه ای در طول رشد خود به آفتاب فراوان نیازمند است و همچنین در مقابل سرما، مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد. با این حال، نهال باید یک دوره سرمایی حدود ۱۰۰ ساعته را بگذراند تا شکوفه‌های آن رشد خوبی داشته باشند.

عمر اقتصادی

کاشت نهال خرمالو انبه ای می‌تواند از لحاظ اقتصادی برای شما یه صرفه باشد؛ به طور کلی عمر اقتصادی این نهال ۴۰ سال تخمین زده شده است.

وزن

در یک شرایط ایده آل و مناسب، خرمالو‌ها رشد خوبی خواهند دا‌شت و وزن هر کدام به حدود ۱۳۰ گرم میرسد.

ارتفاع از سطح دریا

میزان ارتفاع مناسب برای کاشت نهال خرمالو موزی انبه ای از سطح دریا، در حدود ۱۲۰۰ متر می‌باشد.

مقاومت در برابر آفات

یکی از آفات مهم درخت خرمالو انبه ای، مگس سفید و تریپس‌ها هستند. این آفت مستقیما به میوه حمله کرده و به پوست خرمالو صدمه می‌زند و رنگ پوست میوه را تغییر می‌دهد. برای از بین بردن این آفت بهتر است از سم‌های مخصوص استفاده کنید. موش ها نیز ممکن است به درخت حمله کنند و ریشه درخت را هدف قرار دهند. در کل نهال خرمالو موزی انبه ای مقاومت مطلوبی در برابر آفات از خود نشان می‌دهد.

حداکثر عملکرد درخت در هکتار

عملکرد نهال خرمالو موزی انبه ای بستگی به نگهداری شما دارد. اگر نیاز نهال از نظر آب و هوا، خاک، کوددهی، هرس کردن و غیره برطرف شود، نهال باردهی بالایی را خواهد داشت.

شروع محصول دهی

محصولات این درخت را میتوان در اواخر تابستان و یا ابتدای پاییز برداشت کرد. گفته می‌شود که این نهال دو سال بعد از کاشت محصول میدهد.

قدرت رشد درخت

قدرت رشد این نهال خرمالو متوسط ارزیابی شده است.

رقم گرده افشانی

گرده افشانی اینگونه از خرمالو، از طریق حشرات به خصوص زنبور عسل انجام می‌شود و این درخت نیاز به گرده افشانی ندارد. زنبورعسل‌های نژاد اروپایی و بومی استرالیایی برای گرده افشانی مناسب هستند. در هر هکتار ۲ الی ۳ کندو برای گرده افشانی نیاز است.

پایه

این نهال دو پایه است؛ به این معنا که گل‌های نر و ماده از هم جدا هستند و هر یک بر یک پایه قرار می‌گیرد.

زمان گلدهی

هر نهال با توجه در شرایط زیستی که در آن قرار می‌گیرد و با توجه به ژنتیک مختص به خود، در یک زمان خاصی شروع به گلدهی می‌کند. به طور کلی در میان نهال‌ها از حیث گلدهی، ۳ دسته وجود دارد:

  • نهال‌های دیرگل
  • نهال‌های میان گل
  • نهال‌های زودگل

مدت آبیاری

در طول تابستان که گرما بیشتر است، نهال به آب بیشتری نیازمند است. در هنگام تابستان در طول روز ۲ تا ۳ مرتبه اطراف درخت آب بپاشید تا باعث خنکی شود. به طور کلی میزان آبیاری نهال خرمالو موزی متوسط است و البته در تابستان هفته‌ای دوبار آبیاری برای این نهال توصیه شده است. پس از کاشت نهال، آن را آبیاری کنید و آبیاری بعدی را بعد از جوانه زدن انجام دهید. دقت داشته باشید اگر درختان را بیش از حد نیاز آبیاری کنید، موجب فاسد شدن ریشه‌ها می‌گردد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    09120454526