در کشور ما حدودا 10 رقم نهال به وجود دارد اما در بین همه این ارقام نهال به اصفهان تجاری ترین و پرطرفدارترین رقم به می باشد. برگ ها و میوه نهال به اصفهان به شکل تخم مرغی می باشد و در فصل بهار با شکوفه های سفید رنگ دیده می شود.

نهال به اصفهان نسبت به سایر دانه داران مانند سیب و گلابی تا حدودی به خشکی مقاومت نشان می دهد . خاکهای نیمه سنگین رسی و نیمه سنگین شنی برای درختان به ایده ال هستند.

میوه نهال بِه اصفهان بعنوان تازه خوری مصرف چندانی نداشته و حدود 90 درصد آن در صنایع مربا سازی و تهیه شربت کاربرد دارد. دانه به مصرف طبی دارد و در بهبود سرفه و سینه درد از قدیم کاربرد داشته است.

اندازه میوه نهال به اصفهان با سایزی بزرگ و گوشتی تر نسبت به سایر بِه ها میباشد و درخت به اصفهان تا ارتفاع 5 متر رشد میکند و رنگ میوه زرد رنگ و گرد و ابدار میباشد. نهال بِه اصفهان در مناطق سردسیر و گرمسیر معتدل قابل کشت می باشد و نیاز سرمایی آن از سایر میوه های دانه دار کمتر بوده و بین 100 تا 450 ساعت زیر دمای زیر 7 درجه سانتیگراد است.

یکی از ویژگی های نهال به اصفهان بار دهی خوشه ای در شاخه های جانبی است و همچنین دیر گل بودن آن موجب می شود این رقم در فصل بهار که اغلب باغات دچار سرما زدگی بهاره میشوند، از خود مقاومت خوبی نشان دهد.

باردهی نهال به اصفهان از سال دوم آغاز می شود اما گاهی ممکن است این موضوع بیشتر نیز طول بکشد و به شیوه مراقبت و شرایط پرورش آن به بستگی دارد.

مشخصات نهال به اصفهان

  • رقم تجاری و بازار پسند
  • قابلیت ماندگاری بالا در سردخانه
  • باردهی از سال دوم
  • آبیاری 10 لیتر در 20 رور
  • تحمل سرما تا 35 درجه زیر صفر
  • فواصل کاشت 4 متر در 4 متر
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    09120454526