خرید نهال آلو پفکی؛ در سودآوری اقتصادی نقش موثری دارد،زیرا این رقم یکی از ارقام مرغوب،با کیفیت و تجاری می باشد.

تنوع گونه های درختان میوه در ایران محدود نیست،یکی از گونه های میوه در ایران نهال آلو می باشد که به لحاظ گستردگی و دامنه جغرافیایی تنوع بسیار زیادی دارد،نژاد هایی که در ایران موجود است به لحاظ عملکرد و خصوصیات با یکدیگر متفاوت هستند،در بین چنین تنوعی می توان به الو پفکی اشاره نمود که یکی از ارقام مرغوب و با کیفیت است که صرفه اقتصادی بسیار بالایی دارد.

کاشت نهال آلو پفکی محدودیت کشت در ایران ندارد و یکی از گونه هایی است که باغداران از آن استقبال خوبی داشته اند،یکی از اولویت های باغدار تولید نهالی است که علاوه بر عملکرد بهره وری اقتصادی هم داشته باشد به همین دلیل همیشه دست روی نهال های کم سن و سال می گذارند زیرا می دانند نهال های کم سن و سال اگر پرورش اصولی داشته باشند خیلی زود شروع به باردهی و باردهی اقتصادی می کنند و بهره وری اقتصادی را در پی خواهند داشت.

پرورش درخت آلو پفکی نه محدودیت خاص و نه پیچیدگی زیادی دارد،آنچه در پرورش نهال آلو پفکی ؛ دارای اهمیت است رعایت نکاتی است که به عملکرد مطلوب نهال کمک می کند،عملکرد نهال هم با بررسی خصوصیات و ویژگی های آن میسر می شود،پس باغدار باید قبل از خرید حتما ویژگی های محصول خود را به خوبی بررسی کند و از همه مهمتر میزان سازگاری آن را با شرایط اقلیمی منطقه خود در نظر بگیرد زیرا نهال باید با گرما یا سرمای منطقه سازگاری داشته باشد سپس اقدام به پرورش نهال الو کالیفرنیا؛ کند.

نهال آلو پفکی یکی از مقاوم ترین ارقام نسبت به سرما و کم آبی است،این خصوصیت باعث شده الو پفکی برای مناطقی که سرمای بهاره دارند مناسب باشد زیرا شکوفه ها این رقم نسبت به دیگر انواع دیرتر رشد می کنند و از سرمای بهاره در امان خواهد بود. این رقم در مناطق سردسیر عملکرد بسیار خوبی خواهد داشت.

خصوصیات و ویژگی های نهال آلو پفکی :

دلیل نام گذاری این رقم به آلو پفکی بافت میوه است که به دلیل کم آب بودن حالت پوکی دارد به این جهت به آن آلو پفکی می گویند این رقم به لحاظ کیفیت بسیار مرغوب است و یکی از ارقام بازار پسند می باشد که خریداران از آن استقبال خوبی می کنند،همچنین این رقم یکی از گونه های بسیار اقتصادی است و یکی از ارقام تجاری در دنیاست.

به دلیل دیر گل بودن نهال آلو پفکی  ،این رقم محصول دیررسی هم دارد و یکی از خصوصیات بارز این رقم باردهی و مقاومت بسیار خوبی است که نسبت به سرما و کم آبی دارد. نهال آلو پفکی باردهی را از سال دوم کاشت آغاز می کند و بار اقتصادی آن نیز از سال ششم آغاز می شود و تا چندین سال ادامه دارد در کل این رقم تا 25 سال عمر اقتصادی دارد.

درخت آلو پفکی ؛ به لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با دیگر انواع ندارد تنها تفاوت نوع میوه آن می باشد،یکی از خصوصیات بارز این رقم در مقایسه با دیگر انواع آلو کیفیت،قدرت ماندگاری و باردهی فراوان آن می باشد به طوری که هر درخت بالغ تقریبا تا 150 کیلو بار را در سال خواهد داشت میوه های این رقم به صورت متراکم روی شاخه رشد می کنند و یک شاخه به صورت یکدست پوشیده از میوه می شود.

لازم به ذکر است که این رقم نهال الو پفکی به دلیل اینکه بافت نرمی ندارد موقع چیدن تلفات کمتری خواهد داشت و در مقابل قدرت ماندگاری آن نیز افزایش پیدا می کند به طوری که بعد از برداشت تا چندین ماه قدرت انبارداری دارد بدون اینکه چیزی از خواص آن کم شود.

آلو پفکی اندازه ای تقریبا درشت و گرد دارد،رنگ میوه نیز بنفش مایل به سیاه می باشد و از طعم بسیار خوبی برخوردار است و بیشتر برای تازه خوری و خشکبار مورد استفاده قرار میگیرد این کیفیت  بسیار خوب باعث شده این رقم در دسته ارقام بازار پسند قرار گیرد.

از کاشت تا برداشت نهال آلو پفکی:

همانطور که اشاره شد کاشت آلو پفکی دشواری زیادی ندارد تنها باید قبل از کاشت به نیاز های اکولوژی نهال مانند دما،خاک مناسب،آبیاری و هرس توجه ویژه داشت تا نهال بالغ و کم سن و سال به رشد مطلوب خود برسد.

انتخاب زمین با خاک مرغوب و حاصلخیز اهمیت ویژه ای دارد زیرا این خاک است که بستر رشد نهال آلو پفکی ؛ را فراهم می کند برای حاصلخیزی خاک می توان از کود حیوانی استفاده کرد،یعنی قبل از شخم زمین مقداری کود حیوانی را با خاک آغشته کنید سپس زمین را به خوبی شخم کنید و گودال هایی با عمق مناسب برای نهال ها در نظر بگیرید،سپس نهال را درون این گودال ها قرار دهید و اطراف آن را به خوبی با خاک بپوشانید به همین ترتیب دیگر نهال ها را با در نظر گرفتن فاصله مناسب بکارید.

نهال آلو پفکی  یکی از ارقام بسیار مقاوم نسبت به کم آبی می باشد،به همین دلیل برای مناطقی با آب کم مناسب است،با اینکه این رقم به کم آبی مقاومت دارد ولی آبیاری آن به عملکرد مطلوب نهال کمک خواهد کرد،به همین دلیل می توانید در فصول گرم سال هفته ای یکبار نسبت به آبیاری این رقم اقدام کنید.

هرس درخت آلو پفکی یک نیاز اساسی است به طوری که این رقم تا مدت سه سال نیاز به هرس فرم دارد تا نهال به درخت اقتصادی تبدیل شود. معمولا در مناطق سردسیر از هرس خشک استفاده می کنند تا نهال دچار سرمازدگی نشود.

نهال آلو پفکی یکی از بهترین انواع می باشد،این رقم در اواخر مرداد ماه قابل برداشت است،میوه کال این رقم خیلی برای خوردن مناسب نیست زیرا طعم خوبی ندارد بلکه باید زمان داد تا میوه به تکامل برسد و قابل مصرف شود،آلو پفکی در زمان رسیدن به رنگ تیره تری در می آید و مزه ترکیبی ترش و شیرین بسیار لذت بخشی دارد. این رقم بعد از برداشت هم روانه بازار می شود و هم جهت نگهداری به انبار برده می شود،آلو پفکی برای خشک کردن نیز مناسب است و طعم بسیار خوبی دارد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    09120454526